Sökning: "ingegerd rydin"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden ingegerd rydin.

  1. 1. Se mig, köp mig! : En studie om framställningen av kvinnor och män i reklam för skönhetsprodukter

    Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Annelie Eliasson; [2013]
    Nyckelord :Genus; reklam; kvinnor; män; skönhetsprodukter;

    Sammanfattning : Master’s Thesis in Media and Communication Title: See me, buy me – A study of how women and men are exposed in commercial advertisements for beauty products Author: Annelie Eliasson University: University of Halmstad Course: Media and Communication Term: Spring 2013 Supervisor: Ebba Sundin Examiner: Ingegerd Rydin Purpose: This studys purpose is to examine how women and men are exposed in commercial advertisements for beauty products. To examine this purpose two main questions have been formulated: What differences and similarities are there in the representation of women and men in the commercial advertisements? Are there any differences in the representation regarding the target audience in the commercial advertisements? Method: Quantitative content analysis Material: 443 commercial advertisements for beauty products in the Swedish lifestyle magazines Plaza Kvinna and Café Magazine from 2008 to 2012 Main results: The result of the study shows that women and men, presented in the commercial advertisements for beauty products, were very much alike in most aspects. LÄS MER

  2. 2. Barnprogram i Sveriges television år 2000-2012

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sara Nylander; Julia Nyback; [2013]
    Nyckelord :Barnprogram; Barn; Journalistik; TV; Public service; Lilla Aktuellt; Programutbud;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker förändringar i SVTs utbud av barnprogram samt förändringen i bilder, tilltal och vilka som får komma till tals i nyhetsprogrammet Lilla Aktuellt. Uppsatsen undersöker vecka 37 mellan åren 2000 och 2012 med nedslag vartannat år (2000, 2002 etc.). Uppsatsen består två analyser, varav den ena är en kvantitativ analys. LÄS MER

  3. 3. I, Gamer : A qualitative study of the institutionalizing, cultivating, and socially constructing processes of computer game usage

    Magister-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Hedin; [2011]
    Nyckelord :Computer; computer game; usage; online culture; communication; gaming; play; dota; gamer; popular culture; reception; young adults; new medium; modern technology; every-day-life.;

    Sammanfattning : Author: Ellen Hedin   Tutor: Ingegerd Rydin   Title: Computer Games as Culture – A qualitative study of the institutionalizing, cultivating, and socially constructing elements of computer game usage Subject: Media and Communication Studies Year: 2009 Purpose: The purpose of the study is to explore the creation of identities related to the interaction mediated through the use of computer games. By perceiving computer game playing as a form of social interaction, searching for the relations between actors and their function, I hope to find that the social features of computer game playing can nurture a self-confident, healthy identity as well as enchancing the players’ quality of life. LÄS MER

  4. 4. Nästa generations TV

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Eliasson Hanna; Carlsson Maria; [2008]
    Nyckelord :Webb-tv; kommunikationskanaler; Varumärkesarbete; Nästa generation; SWOT-analys;

    Sammanfattning : Abstract Författare: Maria Carlsson och Hanna Eliasson Handledare: Lars Palm Examinator: Ingegerd Rydin Titel: Webb-tv, nästa generations kommunikationskanal Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap Högskolan i Halmstad 61-90 poäng. År: HT 2007 Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur varumärkesarbetet kan effektiviseras och utvecklas genom webb-tv mot nästa generation. LÄS MER

  5. 5. Animerad film - En analys av genus och hjälte-/skurkstereotyper i fyra filmer

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Anna Gummesson; Louise Sköld; [2008]
    Nyckelord :Stereotyper; Animerad film;

    Sammanfattning : Abstract Titel:Animerad film – En analys av genus och hjälte-/skurkstereotyper i fyra filmer Författare: Anna Gummesson och Louise Sköld Handledare: Daniel Zachrisson Examinator: Ingegerd Rydin Syfte:Syftet med den här uppsatsen var att analysera fyra animerade långfilmer för att se om det går att urskilja några specifika mönster vad gäller genus, samt vad gäller stereotyperna hjälte/hjältinna och skurk. De filmer som valdes var Snövit och de sju dvärgarna (1937), Den lilla sjöjungfrun (1989), Skönheten och Odjuret (1991) och Shrek (2001), av vilka alla utom den sistnämnda är producerad av Walt Disney Company. LÄS MER