Sökning: "interagerade"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade ordet interagerade.

  1. 1. Den etiska nyckeln till Generativ AI : En kvalitativ studie om hur ledare uppfattar etiska utmaningar i användningen av Generativ AI

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Natalia Ferens; Philip Carcamo; [2024]
    Nyckelord :Ethical challenges; artificial intelligence; generative AI; leadership; Etiska utmaningar; artificiell intelligens; generativ AI; ledarskap;

    Sammanfattning : En ökande användning av generativ artificiell intelligens (AI) i olika sektorer har medfört etiska utmaningar som måste hanteras för att säkerställa ansvarsfull och etisk användning av denna teknologi. Syftet med denna studie var att utforska och identifiera de etiska utmaningarna som kan uppkomma genom att analysera ledarnas tidiga erfarenheter av interaktion med och intryck av generativ AI. LÄS MER

  2. 2. Vilken riktning ska vi ta? : Användarupplevelse av vertikal skrollning i horisontella webbgränssnitt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Isak Gerre; Matilda Einarsson; [2024]
    Nyckelord :Horizontal scroll; Scrolling mechanism; Interaction technique; Attitude; Usability; User Experience; Horisontell skrollning; Skrollningsmekanism; Interaktionsteknik; Attityd; Användbarhet; Användarupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användarpreferenser och utmaningar kopplade till horisontella gränssnitt som använder vertikala skrollningsmekanismer på webbplatser. I det snabbt föränderliga digitala landskapet ökar förekomsten av horisontella gränssnitt, särskilt på webbplatser som använder horisontella layouter samtidigt som de behåller traditionella vertikala skrollningsmekanismer. LÄS MER

  3. 3. Additives in a steam engine to decrease friction : Friction testing of solid lubricants in powder form

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)

    Författare :Viktor Lange; [2023]
    Nyckelord :Tribology; friction; wear; steam; steam engine; ranotor; invencon; invencon AB; steel; contact mechanics; hexagonal boron nitride; molybdenum disulfide; tungsten disulfide; lubricants; solid lubricants; Tribologi; friktion; nötning; ånga; ångmotor; stål; kontaktmekanik; smörjning; smörjmedel; fasta smörjmedel;

    Sammanfattning : This thesis aims to investigate the coefficient of friction between steel on steel contacts with the addition of solid lubricants such as h-BN, WS2, MoS2 in powder form, in dry conditions and wet conditions. More specifically, the purpose is to enhance the sliding between the piston rings and cylinder block in a modern high temperature steam engine developed by RANOTOR. LÄS MER

  4. 4. Badge It Up : The Effect of Gamification on Online Survey Response

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kim Siebeneicher; Edit Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Gamification; badges; online survey; motivation; volunteer; non-profit organisation; Gamification; medaljer; onlineenkät; motivation; volontär; ideell organisation;

    Sammanfattning : Collecting qualitative feedback from volunteers is essential but challenging for non-profit organisations. Gamification has been used in different contexts to try to improve users’ motivation, but has presented mixed results in the context of online surveys. LÄS MER

  5. 5. "Eleverna kräks ju på presentation av syfte till slut!" : En studie ur mellanstadieelever och deras svensklärares perspektiv om betydelsen av syfte och interaktion i samband med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ellen Lendrup; Julia Rognlien-Saari; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; syfte; elevinteraktion;

    Sammanfattning : Förståelse för hur elever och lärare uppfattar syftet med högläsning och insikt om hur interaktionen under aktiviteten påverkar lärandet är viktiga lärdomar för lärarpraktiken. Huvudsyftet med denna studie är att undersöka hur mellanstadieelever uppfattar syftet med högläsningen och vad de upplever under aktiviteten. LÄS MER