Sökning: "interpersonella metafunktionen"

Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden interpersonella metafunktionen.

  1. 21. Boye och "jag" : En grammatisk analys av en litterär persona

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elina Lindström; [2015]
    Nyckelord :poesi; lyrikanalys; SFG; systemisk-funktionell grammatik; Karin Boye; berättarjag; interpersonella metafunktionen;

    Sammanfattning : I denna uppsats använder jag den interpersonella metafunktionen inom systemisk-funktionell grammatik för att undersöka sex av Karin Boyes dikter, detta med syfte att se huruvida en sådan här analys kan säga något av intresse om diktjaget. Analysen genomfördes enligt Holmberg och Karlssons modell i Grammatik med betydelse, där subjekt och finit tagits ut varpå språkhandlingar markerats och modalitet kommenterats. LÄS MER

  2. 22. Frågelådans normkritik – lika moderniserat som sitt medium? : En diskursanalys av svar från ungdomsmottagningens internetbaserade frågelåda på frågor om underliv, sexpraktik och sexualitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Kajsa Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; interpersonell metafunktion; språkhandlingar; modalitet; tematisk analys; diskursanalys; feministisk språkanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se om de som besvarar ungdomars frågor om genitalier, sexpraktik och sexualitet på nätet kan vara delaktiga i att re_producera normer kring dessa ämnen i och med sina språkliga val. Studien ämnar också se om dessa re_produktioner, i sådana fall, skiljer sig åt beroende på vilket kön frågeställaren uppfattas ha. LÄS MER

  3. 23. Tre genrer i trean. En studie av flerspråkiga elevers instruerande, berättande och beskrivande texter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Eva Lundin; [2010-06-24]
    Nyckelord :Elevtextanalys; genre; funktionell grammatik; pedagogik;

    Sammanfattning : Den första januari 2009 fick årskurs 3 en ny läroplan där det beträffande skrivning framgår att elever ska behärska tre sorters genrer, nämligen instruerande, berättande och beskrivande. Samma vår, dvs. våren 2009, ges de första nationella proven för årskurs 3 och där prövas elevernas genrekunskaper både muntligt och skriftligt. LÄS MER

  4. 24. Så väljer eleverna att delta : En studie av multimodal kommunikation i musikundervisningen

    Magister-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Marie Hansson; [2010]
    Nyckelord :Designteoretiskt perspektiv; ideationella funktionen; interpersonella funktionen; meningsskapande; multimodal; semiotisk resurs; textuella funktionen;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att studera multimodal kommunikation under musikundervisning, det vill säga att försöka förstå möjligheter och hinder för meningsskapande i musikundervisning, genom att beskriva och analysera hur undervisning semiotiskt designas av undervisande lärare. Jag har tittat på vilka teckensystem som en lärare använder sig av för att entusiasmera eleverna till delaktighet. LÄS MER