Sökning: "interpersonella metafunktionen"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden interpersonella metafunktionen.

  1. 6. "Dum, dummare, dopad" : En multimodal kritisk diskursanalys av Riksidrottsförbundets antidopingkampanjer från 2005, 2007 och 2016

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Sarah Blicher Hemberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur relationen mellan en organisation och mottagare ser ut i kampanjer där organisationen har som mål att påverka mottagaren på något sätt. För att ta reda på detta används Riksidrottsförbundet antidopingkampanjer från 2005, 2007 och 2016 för att mer specifikt undersöka hur de realiserar sitt budskap samt deras relation till mottagarna. LÄS MER

  2. 7. ”I betalt samarbete med…” : En språkvetenskaplig studie om influencers reklam på sociala medier, parasociala relationer, identiteter och värderingar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Ida Barck; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Influencer; Marketing; Influencer Marketing; Multimodal analysis; Visual grammar; Social semiotic; Appraisal theory; Instagram; Influencer; Marknadsföring; Systemiskt funktionell grammatik; SFG; Socialsemiotik; Appraisal;

    Sammanfattning : Samtidens reklam har i takt med digitaliseringens utveckling nått ett maktskifte. En populär marknadsföringsstrategi i den nutida reklamen som växer explosionsartat och omsätter miljarder är att använda influencer marketing för att nå ut till sin målgrupp. LÄS MER

  3. 8. Facebook, Google, användarna och språket : En interpersonell analys av språket i Facebooks och Googles användarvillkor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sandra Johansson; [2021]
    Nyckelord :Användarvillkor; systemisk-funktionell grammatik; språkhandlingar; tilltal; omtal; modalitet; interpersonella metafunktionen; Facebook; Google;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har tre interpersonella aspekter av språket i Facebooks och Googles användarvillkor undersökts med ett övergripande syfte att öka kunskapen om språket i användarvillkor. Analysen har gjorts utifrån den systemisk-funktionella grammatiken, och de aspekter som har undersökts är språkhandlingar, modalitet samt tilltal och omtal. LÄS MER

  4. 9. Den välvilliga konsumenten : En multimodal analys av ett ekologiskt blöjföretags marknadskommunikation med föräldern

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ellen Mäkipiha; [2021]
    Nyckelord :sustainability; organic; marketing communication; multimodal marketing communication; ethical marketing communication; commodity activism; navigating guilt; Naty; parent; social semiotics; systemic-functional grammar; hållbarhet; ekologisk; marknadskommunikation; multimodal marknadskommunikation; etisk marknadskommunikation; commodity activism; navigating guilt; Naty; förälder; sociosemiotik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur ett ekologiskt blöjföretag kommunicerar hållbarhet till föräldern i sin multimodala marknadskommunikation, och vilken relation som genom denna synliggörs mellan företaget och föräldern. Ett delsyfte är att vidare kritiskt belysa vad marknadskommunikationen kan säga om relationen och ett samhälle präglat av hållbarhet. LÄS MER

  5. 10. Kan jag tjänstgöra om jag har barn? : En multimodal studie om hur Försvarsmaktens jämställdhetssatsning år 2015–2018 kom till uttryck i reklamkampanjer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Matilda Hofling; [2021]
    Nyckelord :Försvarsmakten; equality; advertising; stereotypes; multimodality; sociosemiotics; systemic functional grammar; linguistics; communication.; Försvarsmakten; jämställdhet; reklam; stereotyper; multimodalitet; sociosemiotik; systematisk-funktionell grammatik; lingvistik; kommunikation.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur myndigheten Försvarsmaktens jämställdhetssatsning mellan åren 2015 och 2018 visuellt och språkligt kom till uttryck i två reklamkampanjer som lanserades under samma tidsperiod. Studien vill även ge ökad förståelse för hur bild och text samspelar i reklam som ämnar bidra till ökad jämställdhet. LÄS MER