Sökning: "translanguaging space"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden translanguaging space.

  1. 1. Lågstadielärares varierade uppfattningar av flerspråkighet och transspråkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Marina Djudja; Rebecca Jeppsson; [2023]
    Nyckelord :Andraspråk; fenomenografi; flerspråkighet; förstaspråk; translanguaging space; transspråkande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ intervjustudie som avser att undersöka verksamma F-3-lärares uppfattningar av transspråkande och flerspråkighet, samt hur dessa uppfattningar avspeglas i lärarnas tal om sin undervisning. Vidare undersöks även vilka andra faktorer som kan tänkas påverka huruvida elevernas flerspråkiga resurser nyttjas i undervisningen eller inte. LÄS MER

  2. 2. Språk- och kunskapsutveckling på flera språk En studie om translanguaging i en förberedelseklass årskurs 6–9 med fokus på nyanlända elever med ingen eller kort skolbakgrund

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mahin Khanian; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; interkulturalitet; förberedelseklass; Garcias strategiska principer; nyanlända elever; Translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utforska tillämpningen av translanguaging (TL) i en förberedelseklass i årskurs 6–9 med fokus på nyanlända elever med ingen eller kort skolbakgrund. Triangulering har valts som metod i form av semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med lärare och elever, strukturerade klassrumsobservationer samt en mindre kvantitativ undersökning i form av ett frågeformulär till elever. LÄS MER

  3. 3. Läsupplevelser och läsförståelse ur ett andraspråksperspektiv : En studie om två elevers läsupplevelser och läsförståelse i förberedelse- och ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenni Eriksson; [2018]
    Nyckelord :reading comprehension; translanguaging; läsförståelse; lässtrategier; andraspråksutveckling; reading comprehension; translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om läsförståelse och läsupplevelser i svenska hos elever med ett annat modersmål än svenska, genom att undersöka två lektioner och synliggöra elevens läsupplevelser i de lektionerna. Tidigare forskning visar att det krävs mer forskning på området läsförståelse ur ett mångfaldsperspektiv för att lärare bättre ska kunna bedriva en undervisning som gynnar läsutveckling hos elever med svenska som andraspråk. LÄS MER