Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bruka eller bevara : Att använda sig avmuseisamlingar för att trygga ett immateriellt kulturarv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Idun Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka huruvida Färgargårdssamlingen på Norrköpings stadsmuseum används och tillgängliggörs av museet samt om och hur samlingen brukas av olika intressegrupper. Undersökningens utgångspunkt var två receptböcker för växtfärgning. LÄS MER

  2. 2. Space to Place : Effektivisera markutnyttjande både fysiskt och digitalt inom svensk stadsplanering

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Joanna Szymanska; [2022]
    Nyckelord :Sustainable Development; Urban planing; Multi-use; Multifunctional Space; Planning Support Systems PSS ; Tangible User Interface TUI ; Data visualization; Civic technology; Shared-Use; Cityscope; Hållbar utveckling; stadsplanering; multifunktionalitet; delning av lokaler; data visualisering; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Städer runt om i världen expanderar i allt snabbare takt för att möjliggöra morgondagens behov och efterfrågan, vilket sker inom ramen för hållbar utveckling i flera sammanhängande dimensioner. Samtidigt som digitaliseringen och nya postindustriella värdeskapande fortgår, vilket resulterar i en förskjutning av de fysiska resurserna. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter till restaurering i svenska skogslandskapet : en studie om mångbruk och skötselmetoder

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Brianna Bergström; [2022]
    Nyckelord :skogslandskap; restaurering; skötselmetoder; mångbruk;

    Sammanfattning : Den svenska skogen är viktig för tillverkningen av hållbara material och produkter, ett ekosystem för en mängd djur och arter och en del av Sveriges kulturarv som har format vår historia. Hur vi väljer att forma skogen genom skötseln präglar alla dessa aspekter och mycket mer. LÄS MER

  4. 4. Designriktlinjer för digitala brädspel : En anpassning av designriktlinjer för heuristisk utvärdering av digitala strategibrädspels gränssnitt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johannes Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Digitala brädspel; designriktlinjer; heuristiker; heuristisk utvärdering; user experience design; UX; användarupplevelse; gränssnitt; brädspel; datorspel;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att besvara frågeställningen: Hur kan existerande designriktlinjer inom gränssnittsdesign anpassas för heuristisk utvärdering av gränssnittskomponenter i digitala strategibrädspel? Rapporten inleds med en bakgrund över brädspels historia, inklusive dess digitalisering och tidigare forskning inom både fysiska och digitala brädspel. Vidare redogörs en beskrivning av heuristisk utvärdering och olika designriktlinjer inom fysiska brädspel, datorspel och generell gränssnittsdesign. LÄS MER

  5. 5. Den bortvalda historien : En intervjustudie om historielärares resonemang om bortval i historieundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Stark; [2021]
    Nyckelord :signifikans; historia; ämnesdidaktik; intervju; historiediaktik; bortval;

    Sammanfattning : Huruvida något är signifikant i dagens utbildning är något av en diskussionsfråga inom historiedidaktiken och undervisningen. Mycket av tidigare forskning kring ämnet har varit centrerat kring vad lärare anser är signifikant och varför deras urval ser ut som det gör. LÄS MER