Sökning: "källkritik a"

Visar resultat 16 - 20 av 177 uppsatser innehållade orden källkritik a.

  1. 16. Har källkritik inom journalistik försvunnit? : En kvalitativ tematisk analys på fyra olika publikationer om musikduon Hooja

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Emelie Lemberg; Lina Olsson Reise; [2023]
    Nyckelord :Source criticism; ethics; journalism; uses and gratification; framing theory; characters; thematic analysis;

    Sammanfattning : The popular music duo known as Hooja and DJ Mårdhund was during 2023 known by most of the Swedish population. They won prizes, did interviews and even had their own documentary by the Swedish public service SVT. LÄS MER

  2. 17. ”Man lär sig också hur man lär sig vad som är bra” : Ungdomar samtalar i fokusgrupper kring informationssökning på internet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Gomér; [2023]
    Nyckelord :Ungdomar; grundskola; informationssökning; sociokulturellt perspektiv; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : The aim of this study is to get more knowledge about youths strategies in searching for Information online. The data was gathered with focusgroups conducted with four youths in each group. The participants were students in year nine of the swedish elementary school. LÄS MER

  3. 18. Folkbibliotekens praktiska arbete i dagens informationssamhälle : En kvalitativ studie hur folkbibliotekarier, i sin praktik på ett mindre folkbibliotek, motverkar desinformation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Madeleine Knutsson; Frida Virenhag; [2023]
    Nyckelord :Folkbibliotek; desinformation; praktik; bibliotekarie; digitaliseringen; demokratiska uppdraget; digitala medier; källkritik; källtillit; medie- och informationskunnighet; MIK;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor´s thesis is to create an understanding and reflection about how librarians at a small public library work to counter disinformation in their professional practice. Similarly, we students, aim to understand how disinformation impacts library´s democratic mission, and how they promote media- and information literacy. LÄS MER

  4. 19. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER

  5. 20. ”Jag gillar ju algoritmen, på gott och ont” : En fenomenografisk analys av tonåringars informationslandskap på sociala medier

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Monika Israelsson; [2023]
    Nyckelord :Information literacy; adolescents; social media; source evaluation; information practice; Informationslitteracitet; tonåringar; sociala medier; källkritik; informationspraktiker;

    Sammanfattning : This study maps and describes adolescents´ conceptions of information literacy on social media, with the aim of shedding light on their everyday information life and shared information landscape. 7 focus groups with a total of 33 teenagers were conducted and the outcome was analyzed using a phenomenographic approach and the concept of information literacy landscapes. LÄS MER