Sökning: "källkritik a"

Visar resultat 11 - 15 av 177 uppsatser innehållade orden källkritik a.

  1. 11. Lärares digitala källkritiska kompetens och dess konsekvenser för samhällskunskapsundervisningen : En studie om verksamma lärares beskrivningar av deras egen digitala källkritiska kompetens och arbete i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Wilma Modig; [2023]
    Nyckelord :pedagogical content knowledge; technological pedagogical and content knowledge; Digital källkritisk kompetens; samhällskunskap; demokrati; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Förekomsten av sociala medier och den stora mängden digital information som människor kommer i kontakt med kräver digital källkritisk kompetens så att informationen kan granskas och värderas. Bristfällig digital källkritisk kompetens bland människor kan få negativa konsekvenser både för individer och för samhället som helhet eftersom det riskerar leda till att människor fattar beslut på bristfälliga grunder. LÄS MER

  2. 12. "Om publiken inte litar på en nyhet förlorar den sitt värde" : En kvantitativ studie om Generation Z och deras nyhetsvanor på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Erika Strand; Janne-Marie Reyelts; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; nyheter; Generation Z; digitalisering; källkritik; Uses and Gratification; pålitlighet;

    Sammanfattning : Today, social media is used not only for communication and entertainment, but also as one of the most important platforms for receiving news. A lot of young adults take part in news through social media and in many cases social media is the only source for socially important information. LÄS MER

  3. 13. "Elevernas vardag kommer till skolan vare sig vi vill eller inte" : En kvantitativ studie om undervisningsformer och kompetensutveckling inom källkritikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Michaela Stålarm; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; kompetensutveckling; källkritik; lärare; sociala medier;

    Sammanfattning : Sociala och digitala medier blir en allt större del av barn och ungas vardag. Samtidigt utvecklas nya former av artificiell intelligens och strategier som används av olika typer av aktörer för att informera, marknadsföra men även vilseleda människor till en viss åsikt. LÄS MER

  4. 14. På vilka sätt erbjuder gymnasiebibliotekarie pedagogiska resurser? : En studie utifrån ett sociokulturellt perspektiv om gymnasiebibliotekariens roll i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lilly Debby; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska resurser; sociokulturellt perspektiv; gymnasiebibliotekarie; lärare; gymnasieelever; undervisning; informationssökning; källkritik; läsfrämjande; samarbete;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to explore experiences of the secondary school librarians' use of educational resources in their teaching and how educational resources can be applied in school libraries. In addition to recognize the challenges school libraries face with educational resources. LÄS MER

  5. 15. Flödets Arkitekt : Hur medie- och informationskunnighet formar unga kvinnors upplevelser av skönhetsindustrin på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Nadie Vainio Ali; Elin Torndal; [2023]
    Nyckelord :Unga vuxna; ungdomar; kvinnor; tjejer; digitalisering; sociala medier; Instagram; medie- och informationskunnighet MIK ; media literacy; media and information literacy; källkritik; reklam; informationsbeteende; informationspraktik; självbild; ideal;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how media and information literacy (MIL) among young women affect their views on beauty-related advertisements and posts on Instagram, in accordance with infrastructure knowledge, mental health and purchase behavior. This is conducted through semi-structured interviews with 6 young Swedish women in the age range of 20-25 years old, through which an analysis of the retrieved answers is made. LÄS MER