Sökning: "källsortering förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden källsortering förskolan.

  1. 1. Mosshumlan hjälper djuren : En barnbok om rödlistade djur som kan stödja förskollärare i undervisningen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Stark; Emilia Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Children´s book; didactics; preschool teacher; sustainable development; red listed animals; sociocultural perspective; Barnbok; didaktik; förskollärare; hållbar utveckling; rödlistade djur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Idag råder en global problematik i miljön och i det förändrade klimatet, vilket påverkar allt levande på vår planet. Det krävs därför att människan anpassar sina handlingar för att växla om till en hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. "Hållbar utveckling- det är inget man kan välja bort” : En kvalitativ studie av förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Sundin; Fatima Sharif; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; förskola; hållbar utveckling; klimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. Då hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18) (Skolverket, 2018) fann vi det av intresse att undersöka hur begreppet får betydelse av förskolepedagoger och hur dess betydelse omsätts i olika praktiker. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar och didaktiska reflektioner av begreppet hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Berggren; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; planering; didaktik;

    Sammanfattning : Den här studien är gjord i syfte att skapa förståelse för de sätt som förskollärare tolkar och reflekterar didaktiskt kring begreppet hållbar utveckling i förskolans verksamhet. Det som har undersökts är vilka innebörder som förskollärare lägger i begreppet och hur förskollärare planerar aktiviteter som de anser relaterar till hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. "Jag tycker att folk kan slänga ett skräp i soptunnan för det är trevligt" : En studie om förskolebarns tankar kring hållbar utveckling och hur de uppfattar sig delaktiga i detta arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Öbom; Jennifer Liirus; [2019]
    Nyckelord :Children s perspective; recycling; waste; pre-school; sustainable development; Barnets perspektiv; avfallshantering; förskola; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studiens bakgrund ligger i det faktum att hållbar utveckling är en allt mer relevant fråga i dagens samhälle och detta syns både i läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) och i politiska beslut på såväl nationell som multinationell nivå. Detta i form av ökade medel till arbetet med hållbar utveckling i Sverige samt de globala målen som tagits fram av FN (Regeringskansliet, 2019; UNDP, 2017). LÄS MER

  5. 5. Barn som framtidens planetära förvaltare? : Ett kartograferande av förskolebarns delaktighet i arbetet med hållbar utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Hylberg; [2017]
    Nyckelord :Förskoledidaktik. Lärande för hållbar utveckling. Gilles Deleuze och Felix Guattari. Rhizomatisk filosofi. Kartografi. Artikulationslinjer. Självdifferentiering.;

    Sammanfattning : De senaste åren har intresset för hållbar utveckling ökat markant där källsortering, ekologisk mat och plastbantade förskolor kan ses som ett resultat av det omfattande samhälleliga intresset. Syftet med denna studie hämtar inspiration från dessa ingångar och då utifrån barns delaktighet i arbetet med hållbar utveckling. LÄS MER