Sökning: "kända pedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden kända pedagoger.

  1. 1. "Sökande nå´n att nå" : Ett undersökande om arbetsätt för interpretation inom olika genrer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elin Ström; [2021]
    Nyckelord :Sångare; pedagogik; interpretation; tolkning; metoder; Stanislavskij;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att fördjupa kunskaper inom ämnet interpretation och hitta metoder för hur sångare och sångpedagoger kan arbeta med detta och ifall metoderna skiljer sig åt beroende på genre. I bakgrunden redovisas betygskriterierna på gymnasiet i ämnet sång, vilket också legat som grund för undersökningen. LÄS MER

  2. 2. Att växa tillsammans - En studie av samarbetet eleverna emellan på gymnasiesärskolans nationella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirko Cancelli; [2017]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; kamratlärande; nationella program; samarbete; samarbetslärande; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Cancelli, Mirko (2017). Att växa tillsammans - En studie av samarbetet eleverna emellan på gymnasiesärskolans nationella program. Specialpedagogikprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Att få eleven att återvända till skolan : En kvalitativ studie om socionomers och pedagogers erfarenheter av arbetet med långvarig ogiltig skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Gustav Larsson; Johan Åsbrink; [2017]
    Nyckelord :school absenteeism; truancy; collaboration; skolfrånvaro; skolk; samverkan;

    Sammanfattning : To get the pupil to return to school - A qualitative study of social workers and educators' experiences of their work with long-term school absence Previous research on long-term school absence has identified a number of risk and protection factors that affect pupils’ school absence. The purpose of the study was to investigate social workers’ and educators' perception of long-term invalid school absence and the extent to which known factors are used in an overall perspective in their work against and in their collaboration. LÄS MER

  4. 4. Handskrift och maskinskrift i lågstadiet : Lågstadieslärares val av inlärningsmetoder för handskrift och maskinskrift

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Anna Hugosson; [2017]
    Nyckelord :Handwriting; computer writing; writing acqusition; socio-cultural perspective; pragmatic perspective; Handskrift; maskinskrift; skrivinlärning; sociokulturella perspektivet; pragmatiska perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda ut på hur lågstadielärare ser på den digitaliserade skriftspråksutvecklingen i skolan samt hur pedagoger undervisar skriftspråket. Samhället som vi människor lever i idag har blivit alltmer digitaliserat och skolan har naturligen följt med i denna digitala utveckling. LÄS MER

  5. 5. Barn som far illa : Hur kan och ska förskolan arbeta med det?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nicklas Ångerud; [2016]
    Nyckelord :förskollärare; samverkan; anmälan;

    Sammanfattning : Det syfte jag haft i denna studie har varit att fördjupa mina kunskaper om pedagogers förståelser om arbetet kring barn som far illa och samverkan kring barn som far illa. De frågor jag sökt svar på har varit: Hur kan pedagoger stödja barn som far illa i förskolans verksamhet? Vad är pedagogers uppfattning om samverkan med andra instanser när det gäller barn som far illa? Och hur vet pedagogerna att barn far illa? Min undersökning har vart en kvalitativ undersökning och min data har jag fått genom kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger i förskolan som har minst 2-3 års erfarenhet av arbetete i förskolans verksamhet, upp till 20 års erfarenhet av arbete i verksamheten. LÄS MER