Sökning: "könsneutrala pronomen"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden könsneutrala pronomen.

  1. 1. Hens väg in i svenskan : En diakron korpusstudie av bruket av hen i bloggtexter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Märta Berglund; [2022]
    Nyckelord :hen; könsneutrala pronomen; språkförändring; språkvård; feministisk språkplanering;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur bruket av hen har sett ut i bloggtexter sedan början av 2000-talet. Syftet med undersökningen är att studera på vilket sätt man använder pronomenet hen i vardagligt språk och hur detta har förändrats med åren. LÄS MER

  2. 2. Språklig sexism i läromedel : En studie om språklig sexism i läromedel skapade för kurserna svenska B och svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Hammarqvist Kristensen; [2021]
    Nyckelord :Textbooks; Swedish for upper secondary school; gender; sexism; feminist stylistics; Läromedel; svenska för gymnasiet; genus; sexism; feministisk stilistik;

    Sammanfattning : 2011 kom en ny läroplan för gymnasieskolan och med den nya kursplaner. I kursplanen för svenska 2 skrivs det explicit ut att både kvinnliga och manliga författarskap skall behandlas. Detta var en ny formulering jämfört med den tidigare kursplanen för svenska B som endast specificerar att författarskap skall behandlas. LÄS MER

  3. 3. “I NÄSTAN ALLA HEM ÄR DET KVINNORNA SOM ARBETAR MED DISK, STÄDNING OCH TVÄTT…” : En kvantitativ, kvalitativ och jämförande studie kring genus i SO-läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2021]
    Nyckelord :Förekomst av genus; läroböcker; genussystemet; explicita och implicita värderingar; visuell textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kännedom och medvetenhet kring synen och förekomsten av genus i äldre och samtida SO-läroböcker för lågstadiet utifrån en jämförande studie. För att besvara syftet analyseras läroböckernas representation och gestaltning av manliga, kvinnliga samt könsneutrala individer. LÄS MER

  4. 4. Genusgranskning av svenska läromedel : En kvantitativ text- och bildanalys av läromedel i samhällskunskap för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Syed Humayun; Dennis Tiftikci; [2021]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsstereotyper; Läromedelsanalys; Pronomen.;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att bidra med kunskap till aktuell forskning gällande genusrepresentation i läromedel. Studien syftar således att undersöka hur genus behandlas i tre svenska läromedel för årskurs 4–6 i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  5. 5. PRONOMEN UTLÖSER KÖNSKATEGORISERING VID ANSIKTSIGENKÄNNING

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Maria Paulsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ansiktsigenkänning påverkas av könskategorisering, därkönskategorier antingen påskyndar eller fördröjer tiden det taratt känna igen ett ansikte. Kategoriseringseffekten av kön vidansiktsigenkänning, har i tidigare forskning visats aktiveras närett androgynt ansikte presenteras med ett könstypiskt förnamn. LÄS MER