Sökning: "kommersialisering av journalistiken"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kommersialisering av journalistiken.

  1. 1. Kurdiska räven” –reklam för gängkriminaliteten? : En studie av svenska mediers gestaltning ochdramatisering av gängkriminalitetenAlfred Collin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Alfred Collin; Kewin Adolfsson; [2023]
    Nyckelord :Gängkriminalitet; dramatisering; Kurdiska räven; smeknamn på kriminella; kommersialisering och kriminaljournalistik;

    Sammanfattning : Kriminalitet är något som är och alltid har varit aktuellt i samhället. Medias rapportering om den blir därför viktig för vilken uppfattning allmänheten får av kriminaliteten. LÄS MER

  2. 2. Nyheter på ett silverfat : En studie om användandet av pressmeddelanden vid lokaltidningar i norra Sverige

    Master-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Felicia Danstål Skiöld; [2022]
    Nyckelord :PR; pressmeddelanden; lokaljournalistik; källkritik; politisk ekonomi; kommersialisering; informationssubventioner; churnalism;

    Sammanfattning : Informationssubventioner av olika typer – pressmeddelanden inkluderade – har fått ett allt större utrymme i journalistiken, inte minst till följd av ekonomiska påtryckningar där journalisterna måste skapa nyheter kostnadseffektivt. Därför använder de sig av färdig­paketerat material från externa aktörer. LÄS MER

  3. 3. "Vårt jobb är inte att hålla någon under armarna” : En kvalitativ intervjustudie om lokala sportjournalisters förhållningssätt till yrkesidealen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Wilhelm Edlund; Gustavsson Emil; [2022]
    Nyckelord :Sportjournalistik; lokaljournalistik; kommersialisering; yrkesideal; källberoende;

    Sammanfattning : Problemformulering: Journalistikens professionalisering tog fart under 1900-talet. Sportjournalistiken har historiskt inte följt med i den utvecklingen, utan har många gånger inte setts som en accepterad del av journalistiken. LÄS MER

  4. 4. Val, vinst och visuellt : En komparativ studie mellan SVT och TV4 gällande deras politiska nyhetsjournalistik under valet 2014

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Philip Sandell; [2018]
    Nyckelord :politisk nyhetsjournalistik; public service; SVT; TV4; val; visuellt;

    Sammanfattning : Följande uppsats omfattar en komparativ studie av SVT och TV4 gällande deras politiska nyhetsjournalistik kring valet 2014. Fokus för uppsatsen är det visuella med tre valda områden: bildkälla, grafik och intervjuobjekt. LÄS MER

  5. 5. Vem skapar nyheterna? : En kvantitativ studie av nyheters ursprung och prioritering i svenska riksmedier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Rebecca Fröling; Simon Björk; [2013]
    Nyckelord :newsworthy; commodification of journalism; news agency; wire service; priority of news; Nyheters ursprung; kvantitativ analys; kommersialisering av journalistiken; nyhetsvärdering; nyhetsprioritering; nyhetsbyråer;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att analysera varifrån nyheterna har sitt ursprung och hur återanvändandet av nyheter ser ut i fyra av de största riksmedierna under en arbetsvecka. De fyra medier som ingår i undersökningen är Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Sveriges Televisions Rapport och Sveriges Radios Ekot. LÄS MER