Sökning: "kritisk diskursanalys media- och kommunikation"
Visar resultat 21 - 25 av 74 uppsatser innehållade orden kritisk diskursanalys media- och kommunikation.
21. Stjärnan misstänkt för våldtäkt : En kritisk diskursanalys av framställningen av våldtäkt på kvällstidningarnas sportsidor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : This paper examines the Swedish tabloid press coverage of three rape case allegations where the accused was a high-profile sport star. Critical discourse analysis was applied as the theoretical and methodological framework combined with the theoretical concepts of monstering and rape myths. LÄS MER
22. ”Det måste vara minst två svenska damer på pallen när vi jobbar, annars gör vi inte damsprint” : En kritisk diskursanalys av SVT:s ideologiska liverapportering av internationell längdåkning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : The overall aim of this thesis is to analyze the presence of nationalism and patriotism in the live reporting of the 2019–2020 season of the FIS Cross-Country World Cup, reported by the Swedish national public service broadcaster, SVT. Thereby, the following research questions have been constructed: 1. LÄS MER
23. Fiasko eller bara tung förlust? : En kvalitativ innehållsanalys om hur herr- och damhockey skildras vid sportslig motgång
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Skillnader och eventuella orättvisor mellan kvinnor och män inom idrott, och då kanske framför allt inom lagidrott, är något som har hamnat i fokus på senare år. Det är en fråga som majoriteten av svenska nyhetsmedier väljer att lyfta med jämna mellanrum. LÄS MER
24. Humor + kris = sant? - En kvalitativ studie om att kombinera humor och kris i ett förebyggande kriskommunikationsarbete
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This study aims to examine how humour can be used as a communication strategy in a crisis communication work with an objective of creating crisis awareness among the target audience and through this, contribute to the research field of Strategic communication and digital media. Research concerning humour as a strategy combined with risk communication is yet limited and therefore this paper has the ambition to contribute with new knowledge about whether humour as a strategy is appropriate and successful when transmitting a preparatory crisis message, that can be seen as a topic difficult to relate with for the target audience. LÄS MER
25. Om politisk PR, Lögnfabriker och den publika sfärens fall : En kritisk diskursanalys av innehåll och strategi i Sverigedemokraternas PR-aktiviteter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : This study concerns political communication in general, and right-wing populist PR in particular. Research shows that the role of mass media in liberal democracies has changed as a result of emerging social- and alternative media. LÄS MER