Sökning: "kulturhuvudstad"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet kulturhuvudstad.

  1. 1. Gräsrotskulturens roll i en kulturhuvudstad : En undersökning av motdiskursen mot Umeå2014

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Östin; [2019]
    Nyckelord :Kulturell aktivism; gräsrotskultur; Europas kulturhuvudstadsår; diskursanalys; Umeå2014;

    Sammanfattning : En av EU:s största största satsningar för att sammanföra européerna är det årliga utnämnandet av en europeisk kulturhuvudstad. Målet med projektet är att lyfta Europas kulturella mångfald och rikedom. LÄS MER

  2. 2. Destinationens identitetsutveckling med titeln Europas kulturhuvudstad : Europas kulturhuvudstad Umeå

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för turismvetenskap och geografi

    Författare :Markus Hägglund; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Kommunikation i kulturens tjänst : En kvalitativ studie om Umeå kommuns kommunikationsarbete under kulturhuvudstadsåret 2014

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Kristina Vesterberg; [2014]
    Nyckelord :communication management; culture; Umeå2014; European Capital of Culture; communication strategies; strategic planning; strategisk kommunikation; kulturhuvudstad; Umeå2014; kommunikationsplanering;

    Sammanfattning : Purpose/aim: The purpose of this thesis is to examine if, and in that case how, the municipality of Umeå worked strategically with its communication during 2014 when Umeå was chosen as ”European Capital of Culture”. The research is mainly focused on the outlines of their communication plan, main goals, what  communication strategies the municipality has chosen to and their choice of media channels. LÄS MER

  4. 4. Vadå delaktighet? : Kulturhuvudstadsåret ur umebornas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE)

    Författare :Zsuzsanna Garai Holmgren; Ann-Sofie Henriksson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Umeå är valt till Europas kulturhuvudstad år 2014 och betraktas som den nordligaste kulturhuvudstaden. En sådan händelse är ett utmärkt tillfälle för att kunna marknadsföra Umeå samt hela regionen och locka turister/besökare som i sin tur kan leda till ökad sysselsättning och (skatte)intäkter. LÄS MER

  5. 5. U+ME : “Den nordligaste kulturhuvudstaden någonsin”

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Sara Bäckström; [2012]
    Nyckelord :entrepreneurial city; city branding; marknadsföring; gentrifiering; attraktiv stad; stadsbyggande; medborgardeltagande; inflytande; delaktighet; European capital of culture; kulturhuvudstad;

    Sammanfattning : I övergången från industrialism till post-industrialism förändras städernas ekonomiska förutsättningar och ökar konkurrensen. Städer som tidigare haft en god tillväxt med bas i tillverkningsindustri drabbas av konkurrens från länder som tillhandahåller billigare arbetskraft. LÄS MER