Sökning: "kvale brinkmann lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kvale brinkmann lärare.

  1. 1. ”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Boaz Japalwonga; [2023]
    Nyckelord :Skola; Urbana områden; struktur; disciplinering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång?                Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Vilka förväntningar finns på specialpedagogens uppdrag i en grundsärskola?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Klementsson Berg; Marie Saxgarn; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; specialpedagog; särskola; uppdrag; uppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om specialpedagogens uppdrag och roll i en grundsärskola. Med ett fenomenologiskt ramverk tar vi oss an materialet i studien för att finna essensen i personalens uppfattningar för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Grundskollärares specialpedagogiska fortbildningsbehov. : - Möjligheter och hinder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Fanny Berggren; Ann-Charlotte Javestad; [2021]
    Nyckelord :Fortbildningsbehov; specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet inom speciallärarutbildningen vid Stockholms universitet har som syfte attundersöka hur grundskollärare beskriver sitt behov av fortbildning inom det specialpedagogiska fältetför att möta elever i Behov Av Särskilt Stöd (BASS) och vilka möjligheter och hinder som anges föratt kunna uppfylla detta. Studien är kvalitativ och har en induktiv ansats (Kvale & Brinkmann, 2014). LÄS MER

  4. 4. Distansundervisning på mellanstadiet under coronapandemins första våg : Lärares relationella och didaktiska val vid distansundervisning i ämnesspecifik läsförståelse i naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Haugen; Susanne Lidzén; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemin; Distansundervisning; Ämnesspecifik läsförståelse; Ord och begrepp; Naturorienterande ämnen; Inlärningssvårigheter; Lärare-elevrelation; Reflektiv skoldidaktisk teori; Uljens; Relationell teori; Aspelin; Kvalitativa semistrukturerade intervjuer; Mellanstadiet; Våren 2020;

    Sammanfattning : Sammanfattning Coronapandemin slog till våren 2020 och skapade oro hos befolkningen och på skolor. På nationell nivå bestämdes att grundskolor skulle hållas öppna och undervisning fortsätta som vanligt och inte ske på distans. Trots detta direktiv agerade lärare olika på lokal nivå utifrån egna eller lokala rektorsbeslut. LÄS MER

  5. 5. Diket växer igen- en kvalitativ studie kring övergångar mellan skolformer ur skolledares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Holmström; Birgitta Påhlman; [2019]
    Nyckelord :Samverkan; skolledare; särskilt stöd; övergångar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractHolmström, Lina. Påhlman, Birgitta (2019). Diket växer igen- en kvalitativ studie kring övergångar mellan skolformer ur skolledares perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER