Sökning: "kvalitativ innehållsanalys i socialt arbete"

Visar resultat 6 - 10 av 544 uppsatser innehållade orden kvalitativ innehållsanalys i socialt arbete.

  1. 6. Skolans främjande och förebyggande arbete kring studierelaterad stress bland gymnasieelever : En intervjustudie med personal ur elevhälsan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Susanne Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :High school students; academic stress; mental health; student health services; Gymnasieelever; studierelaterad stress; elevhälsa; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svensk skola och elevhälsa har ett gemensamt uppdrag att bidra till en skolmiljö som främjar lärande, utveckling och hälsa. Upplevelsen av höga skolkrav i kombination med den negativa utvecklingen av ungas psykiska ohälsa riskerar äventyra ungas möjligheter att fullfölja sina gymnasiestudier. LÄS MER

  2. 7. Umgänge med en våldsutövande förälder - behov eller risk för barnet? : En kvalitativ dokumentstudie av barnets bästa i domar om umgänge med uppgifter om våld

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Granath; Saga Försth; [2023]
    Nyckelord :violence; contact; child s best interest; parental dispute; våld; umgänge; barnets bästa; vårdnadstvist;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa dokumentstudie syftar till att undersöka på vilket sätt tingsrätten, utifrån Föräldrabalken 6 kap. 2 a §, beaktar barnets behov av skydd från våld och barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrar i umgängesfrågan i vårdnadsmål där uppgifter om våld förekommer. LÄS MER

  3. 8. Kompetensöverföring vid pensionsavgångar : En studie om arbetsgivare och arbetstagares perspektiv på hur organisationer arbetar strategiskt för att bibehålla kompetens vid pensionsavgångar.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennelie Hedman; Alexandra Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Knowledge transfer; offboarding; retirement; long-term work; mentorship; Kompetensöverföring; offboarding; pensionsavgång; långsiktigt arbete; mentorskap;

    Sammanfattning : Ett livslångt lärande innebär att vi aldrig slutar lära oss, oavsett var i livet vi befinner oss. Därmed är det viktigt att organisationer kartlägger deras kompetens och behov i tid, för att minska risken att förlora kompetens när det är dags för medarbetare att gå i pension. LÄS MER

  4. 9. Arbetsterapeuters erfarenheter av interventioner riktade mot hjärntrötthet hos personer med postcovid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilia Rising; [2023]
    Nyckelord :Occupational therapy; Interventions; Mental fatigue; Postcovid;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av arbetsterapeutiska interventioner för hjärntrötthet hos personer med postcovid.  Metod: En kvalitativ design valdes för att besvara studiens syfte. Urvalet skedde genom snöbollsurval och målinriktad provtagning med förutbestämda kriterier. LÄS MER

  5. 10. Elever med utmaningar i det sociala samspelet : En kvalitativ intervjustudie ur lärare i fritidshems perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexander Gustafsson; Markus Helmer; [2023]
    Nyckelord :Relationsskapande; sociala utmaningar; samspel; fritidshem; elever; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem stödjer elever med utmaningar i det sociala samspelet. De forskningsfrågor som formulerats efter studiens syfte är:  Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att upprätthålla befintliga relationer till elever med utmaningar i det sociala samspelet?  Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att stödja elever med utmaningar i det sociala samspelet i deras relationsskapande tillsammans med andra elever i fritidshemmet? En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem lärare i fritidshem har använts för att samla in data till studien. LÄS MER