Sökning: "lärarens kunskaper i matematik"
Visar resultat 21 - 25 av 112 uppsatser innehållade orden lärarens kunskaper i matematik.
21. Digitala verktyg på gymnasiet : En kvalitativ studie om hur matematiklärare använder digitala verktyg i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Denna studie berör hur gymnasielärare använder sig av digitala verktyg i matematikundervisning samt ger rekommendationer hur digitala verktyg kan användas. I denna studie har lärare beskrivit fördelar och nackdelar med digitala verktyg i matematikundervisning. LÄS MER
22. "Läroboken ska inte styra, det är du som ska styra över läroboken" : En kvalitativ studie om lärares upplevelser kring lärobokens roll och betydelse i matematikundervisningen i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Läroboken har en central roll i matematikundervisningen i svensk skola och det är lärare som bestämmer om och hur den används. Vi anser därför att det är viktigt att fånga lärares perspektiv på lärobokens användning i matematik. LÄS MER
23. Elever i årskurs 6 tankar om kemiundervisningen : Inställning, undervisning och prestationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Tidigare forskning visar att elevers intresse för de naturvetenskapliga ämnena ofta sjunker i den senare delen av grundskolan. Syftet med denna studie var att undersöka intresset för kemiämnet hos en elevgrupp bestående av sjätteklassare. LÄS MER
24. Kooperativt lärande i matematik på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt syftar jag till att undersöka vad forskningen säger om på vilka olika sätt kooperativt lärande arbetssätt bidrar till lärande för elever i matematikämnet i gymnasiet. Jag valde att använda databaserna SwePub, Education Research Complete, (ERC) och Education Resources Information Center (ERIC) i min sökning under insamling av data. LÄS MER
25. Matematikbokens påverkan på eleversmatematiska förståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Skolverket (2020) redovisar i sin timplan att mellanstadiet idag består av 410 undervisningstimmar i ämnet matematik. Skolan ska därmed förse elever med möjligheter attinhämta kunskap i matematik som ska ge förutsättningar att kunna fatta vardagliga beslut ochdelta i samhället. LÄS MER