Sökning: "lärarhögskolan i stockholm"

Visar resultat 16 - 20 av 288 uppsatser innehållade orden lärarhögskolan i stockholm.

  1. 16. Pedagogers syn på individualisering i två skolor

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Josefina Holm; Rebecka Holm; [2008]
    Nyckelord :individualisering; lärstilar; individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Individualisering är ett idag mycket omdiskuterat ämne som finns reglerat i läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94. Utifrån denna reglering och de kunskaper som idag finns om individers olika förkunskaper, egenskaper och förutsättningar har vi valt att som huvudsyfte med denna studie kartlägga och analysera läraruppfattningar om individualisering vid två skolor, samt att undersöka skillnader och likheter mellan dessa läraruppfattningar. LÄS MER

  2. 17. Läromedel – ur ett genusperspektiv : En analys av läromedel i svenska och matematik från skolår 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Marie Asmar; Jon Magnusson; [2008]
    Nyckelord :läromedel; genus; kön; socialisation; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kritiskt granska och analysera läromedel i svenska och matematik för grundskolans lägre åldrar ur ett genusperspektiv. Vi har undersökt på vilket sätt läromedlen presenterar och reproducerar kvinnligt och manligt; sociala kön. LÄS MER

  3. 18. En skola för alla eller en skola för varje barn : En intervju- och observationsstudie av ungdomars upplevelse av sammanhang i en segregerad eller semisegregerad skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Barbro Olsson; Anna Sjölander; [2008]
    Nyckelord :en skola för alla; särskilda undervisningsgrupper; delaktighet; autism; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever med en autismspektrum problematik, i en segregerad eller semisegregerad skolmiljö, upplever sin skolsituation. Det finns sedan tidigare inte mycket forskning angående elevers upplevelser av specialpedagogik, hur deras skolsituation ser ut, deras känsla av sammanhang och hur de upplever sig bli bemötta. LÄS MER

  4. 19. Skolk, en tyst ungdomsrevolt? : Om elevers avvikelser och olovlig frånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Lärarhögskolan i Stockholm (LHS)

    Författare :Luis Córdova; [2008]
    Nyckelord :Foucault; revolt; ungdomskultur; skolk; olovlig frånvaro;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att försöka få insikt i gymnasieelevers olovliga frånvaro, samt undersöka om detta är ett uttryckt för ungdomars reaktion mot förtryckande sociala och symboliska strukturer där skolan kan uppfattas som en representant för maktens hegemoni. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer och observationer i ett praktiskt program där olovlig frånvaro var ett prioriterat problem. LÄS MER

  5. 20. Kursplaner : studier av skillnader och jämförelser om kursplaner i svenska från Lgr 80 och Lpo 94

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Sarah Malmgren; [2008]
    Nyckelord :Läroplaner; Kursplaner; Lpo 94; Lgr 80; Svenska;

    Sammanfattning : Med denna studie har jag undersökt om och på vilket sätt svenskundervisningen i grundskolan har förändrats utifrån Lgr 80 och Lpo 94, både vad gäller lärares erfarenheter och åsikter om eventuell förändring i undervisningssättet samt i kursplanstexter. Vad gäller Lpo 94 är det de reviderade kursplanerna från 2000 som studerats och jämförts med Lgr 80. LÄS MER