Sökning: "lärarstudenter och elever"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade orden lärarstudenter och elever.

  1. 1. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2024]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsfrågeundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER

  2. 2. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  3. 3. ”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Boaz Japalwonga; [2023]
    Nyckelord :Skola; Urbana områden; struktur; disciplinering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång?                Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Bevarande av svenska skogars biologiska mångfald : En sammanställning över metoder och verktyg som används i Sverige för att bevara mångfalden med fokus på spridningskorridorer och naturvårdsbränningar samt möjliga vägar framåt i ett föränderligt klimat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Elin Johansson; Klara Malm; [2023]
    Nyckelord :Action programs; biodiversity; boreal forest; conservation; conservation burning; corridors; nature reserve; species project; Artprojekt; bevarande; biologisk mångfald; boreal skog; naturreservat; naturvårdsbränning; spridningskorridorer; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Den biologiska mångfalden i Sverige såväl som globalt minskar kraftigt och har gjort under en längre tid. Utdöendetakten idag är upp till 1000 gånger snabbare än den naturliga och många arter har redan dött ut delvis på grund av klimatförändringar. LÄS MER

  5. 5. "Varför går jag inte ut oftare? Det kan man ju fråga sig". : Lärares perspektiv på utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena år F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Diana Kats; Josefine Varg; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; lärare; växelverkan mellan teori och praktik; praktiska erfarenheter; upplevelse; naturorienterande ämnena; F-3;

    Sammanfattning : Utomhusundervisning för med sig en mängd positiva aspekter för elever, framförallt vikten av att få uppleva i en autentisk miljö. Forskning visar att trots fördelar, undviker lärare att förlägga undervisning utomhus på grund av tid, avsaknad av ämneskunskaper, resurser samt säkerhetsrisken. LÄS MER