Sökning: "läroboksanvändning"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet läroboksanvändning.

  1. 6. Hur används läroboken i svenskundervisningen? : Fallstudie bland svensklärare på en gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Adina Rosu; [2016]
    Nyckelord :Läroboksanvändning; svenskundervisning; läromedel; redskap; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att studera svensklärares uppfattningar om användningen av läroböcker i undervisningen på gymnasiet. Följande frågeställningar besvaras i studien: på vilka olika sätt förhåller sig lärare till läroböcker i svenskundervisningen, vilka motiv finns till lärarnas val att använda eller inte använda läroböcker och hur menar lärarna att deras användning av läroboken i svenskundervisningen har förändrats över tid? Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande enligt vilket samspelet mellan individ och kollektiv står i fokus och där olika redskap (som läroboken) spelar en väsentlig och teknisk roll. LÄS MER

  2. 7. Lärobokens roll i idrott och hälsa : En studie av läroböckers användning och innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Grahn; [2016]
    Nyckelord :läroboksanalys; läroboksanvändning; läroplansteori; transformeringsarena; styrdokument.;

    Sammanfattning : Läroboken har länge haft en framträdande roll i skolan, men läroboksanvändningen inomi drott och hälsa har varit ett förhållandevis outforskat område. Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen om hur lärare i idrott och hälsa på gymnasiet använder sig av läroböcker i undervisningen, hur de ser på läroböcker och hur innehållet i läroböcker för gymnasieelever inom ämnet idrott och hälsa följer de nationella styrdokumentens intentioner. LÄS MER

  3. 8. Matematikundervisning, med eller utan lärobok? : Lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Maxelius; Frida Sjögren; [2015]
    Nyckelord :attityder; lärobok; läroboksanvändning; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Ämnesvalet, läroboksanvändning intresserade oss eftersom många nyexaminerade lärare har en större möjlighet att bli styrda av läroboken i deras undervisning. Läroboksanvändningen i matematik har under flera år blivit kritiserad, men trots det används läroboken i stor utsträckning även idag. LÄS MER

  4. 9. Läroboksstyrd undervisning i matematik - en litteraturstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Edith Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Lärobokstyrd undervisning; läroboksanvändning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en litteraturstudie vars syfte är att ge en inblick i läroboksstyrd undervisning i matematik sett ur ett lärarperspektiv. Frågeställningarna behandlar hur mycket och på vilket sätt läroboken används i matematikundervisningen i grundskolan samt vilka skäl som lyfts fram i litteraturen för att använda lärobokstyrd undervisning. LÄS MER

  5. 10. Är du fattig? Skyll dig själv! : En postkolonial analys av läromedel i religionskunskap och lärares attityder till läromedelsanvändning

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Johan Grawem; [2012]
    Nyckelord :school textbooks; post-colonial analysis; discourse analysis; Hinduism; religion studies; textbook usage in schools; läroböcker; postkolonial analys; religionskunskap; diskursanalys; hinduism; läromedelsanvändning i skolan;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen analyseras tre vanligt förekommande läroböcker i religionskunskap utifrån ett postkolonialt perspektiv i jakt på koloniala maktdiskurser. Passager där hinduism och hinduer målas upp som ”våran” motsats belyses och analyseras. LÄS MER