Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "...barnen älskar ju att sitta och jobba med sina böcker också" : En intervjustudie om läroboksanvändning i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jannike Rivelsrud; [2023]
    Nyckelord :lärare; lärobok; matematik; utvecklade didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares användning av läroboken i matematikundervisning och planering i lågstadiet. Detta har undersökts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med totalt nio utbildade, verksamma lågstadielärare. LÄS MER

  2. 2. Motivational Factors in Textbooks : Textbook Usage and its Influences on Pupil Self-Learning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :NannaLinnea Bergman; Emma Svensson; [2022]
    Nyckelord :Textbook; psychological factors; L2 learning motivation; self-efficacy; motivation; learning independence; SDT; L2MSS; EFL; digital; physical; Seconda;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to examine the role that textbooks have within the subject of English in Swedish secondary school, years 7-9, and the psychological impact textbooks may or may not have on pupil language learning. Theories used in this study support the fact that pupils who are able to independently develop their language skills are more successful language learners, including the self-efficacy theory, theories about motivation, i. LÄS MER

  3. 3. Läroboksanvändning inom matematikundervisningen i årskurs 1-3 : En studie om hur lärare använder läroboken i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Ekengren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. "Jag är taxichaufför och min fru är kassörska" : En innehållsanalytisk undersökning av läroböcker i ämnet franska ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Christian Bardeau; [2018]
    Nyckelord :jämställdhet; heteronormativitet; franska; genus; läromedel;

    Sammanfattning : Lärarens uppdrag är mångsidigt: hen ska ge eleverna möjlighet att inhämta kunskap samtidigt som att hen ska ha ett jämställdhetsuppdrag. Beroende på vilka ämnen man undervisar är man knuten till en viss ämnestradition när det gäller läroboksanvändning. LÄS MER

  5. 5. Nu kan ni ta fram boken! : -en enkätstudie av hur läroboken används i gymnasieämnet biologi.

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Hallberg; Sophie Hassel Hedihn; [2017]
    Nyckelord :biologi; lärobok; läroboksanvändning; didaktik; enkät.;

    Sammanfattning : Vi har gjort en studie i hur biologilärare på gymnasiet använder läroboken i sin undervisning och hurboken används i olika moment. Vi har stött på en väl utbredd negativ inställning till läroböcker ochuppfattningen om att kreativ undervisning motverkas av användandet av läroböcker. LÄS MER