Sökning: "läromedelsstyrd undervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden läromedelsstyrd undervisning.

  1. 6. Representationsformer i algebrans värld : En läromedelsanalys om representationers progression i år 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Joakim Andersson; [2020]
    Nyckelord :Algebra; Läromedel; Progression; Representationsformer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att analysera olika läromedels uppbyggnad och struktur med fokus på representationsformernas progression i kunskapsområdet algebra. Anledningen till att studien handlar om just detta är för att algebra är ett väldigt viktigt område i matematiken för att förbereda elever för framtida matematiska områden. LÄS MER

  2. 7. Faktorer för en inkluderande undervisning i matematik En kvalitativ studie av elevers upplevelse av matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Håkan Hansson; [2019]
    Nyckelord :engagemang; inkludering; matematik; motivation; specialpedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Hansson, Håkan (2019). Faktorer för en inkluderande undervisning i matematik - En kvalitativ studie av elevers upplevelse av matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 8. Allt i en och samma bok? : Förstå, förklara och formulera dina matematiska förmågor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Martina Ericson; Lisa Mengel; [2018]
    Nyckelord :Begrepp; grundskola; kommunikation; Lgr 11; lärare; läromedel; läromedelsanalys; läromedelsstyrd undervisning; matematik; matematiska förmågor; mellanstadie; problemlösning; procedur; resonemang.;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport var att undersöka hur vanligt förekommande läromedel i Jönköping och Kronobergs län synliggör de matematiska förmågorna. Samt om och hur läromedel behöver kompletteras med annat material för att ge eleverna möjlighet att utveckla dessa förmågor. LÄS MER

  4. 9. Höga mål eller anpassad undervisning : Elever med fallenhet för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emilia Elf; [2017]
    Nyckelord :Pupil with mathematical cases; goal processes; working and knowledge; Elever med fallenhet för matematik; målprocesser; arbetssätt och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Denna fältforskningsstudie har undersökt hur två matematiklärare i årskurserna 4-6 arbeta med målprocesser och arbetssätt i matematikundervisningen i relation till elever med fallenhet för matematik samt hur lärarnas sätt satt arbeta med dessa aspekter enligt forskning påverkar elevgruppens kunskapsutveckling. Data består utav forskningsbaserade textkällor med särskild fokus på matematisk begåvning och det didaktiska perspektivet och empiri från intervjuer och kvalitativa observationer. LÄS MER

  5. 10. "Jag förstod ingenting" : Hur elever i årskurs fem upplever matematikundervisningen på en skola

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mehrnosh Ensafmanesh; [2011]
    Nyckelord :aktionsforskning; flerspråkiga; matematik; matematiksvårigheter; räknesagor;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och olika rapporter har visat att elever i Sverige har fått sämre resultat i matematik jämfört med andra OECD-länder. Anledningar till det kan vara att undervisningen är för läromedelsstyrd och att undervisningen inte sker utifrån elevernas erfarenheter. LÄS MER