Sökning: "läskunnighet i Sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden läskunnighet i Sverige.
1. Finansiell läskunnighet och bakomliggande faktorer : En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Den svenska aktiemarknaden har genomgått en märkbar förändring de senaste åren, med en ökning av intresset för aktier bland unga. Samtidigt står samhället inför utmaningar att hantera bristen på kunskap när det gäller att fatta ekonomiska beslut. LÄS MER
2. Högläsning som pedagogiskt redskap för språkutveckling i förskolan : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Högläsning sker ofta i förskolor och forskning har visat att det gynnar barns språkutveckling. Det svenska forskningsläget kring högläsning i förskola är magert och mot den bakgrund syftar uppsatsen till att undersöka hur förskollärare i förskolan arbetar med högläsning som pedagogiskt redskap för att gynna barns språkutveckling. LÄS MER
3. Böndernas märken. Bruket av bomärken i blekingska Väby 1677–1837
L2-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Denna uppsats behandlar bruket av bomärken i byn Väby i Blekinge från sent 1600-tal till tidigt 1800-tal. Relativt få källor erbjuder direkta inblickar i den svenska allmogens kultur och identitet under äldre tider och stora delar av det bevarade källmaterialet är författade av ämbetsmän tillhörande överheten. LÄS MER
4. En intervjustudie om lärares arbete med läskunniga elever i årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med syfte att belysa lärares identifiering av elevers läskunnighet samt belysa några aspekter av att elever med olika mycket erfarenhet av läsning sitter i samma klassrum, varav några redan är läskunniga. Studiens syfte besvaras genom tre forskningsfrågor som handlar om hur ett antal lågstadielärare beskriver att de anpassar den individuella och den gemensamma läsundervisningen samt vilka möjligheter och begränsningar lärarna upplever med undervisningen. LÄS MER
5. Har du vad som krävs? : En jämförande studie av färdigheters betydelse för löner och sysselsättning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : I denna undersökning studeras betydelsen av färdigheterna läskunnighet, räknefärdighet och problemlösning på sysselsättning och lönenivå. Undersökningen fokuserar främst på att studera om färdigheterna hos kvinnor och utrikes födda har annorlunda påverkan än för befolkningen i helhet. LÄS MER