Sökning: "lässtrategi"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade ordet lässtrategi.
16. Hur årskurs 1 elevers läsförmåga påverkar deras matematikkunskaper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att de främsta orsakerna till felaktiga lösningar på problemlösningsuppgifter är att eleverna inte förstår innehållet i texterna. I denna studie är det övergripande syftet att undersöka om det finns ett samband mellan elevers lässvårigheter och matematikinlärning. LÄS MER
17. Att läsa för att förstå sin hotade omvärld: en aktionsforskningsstudie om klimatdidaktik och dialogbaserad strategiundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka sätt att utveckla engagemang i och förståelse av klimatfrågan genom läsundervisning. Metoden jag har valt för att utreda det är aktionsforskning, genomförd på en gymnasieskola i södra Skåne. LÄS MER
18. Lässtrategier på lektion.se : En studie av förekomster.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Med sina 260 000 medlemmar är den öppna pedagogiska resursen lektion.se en databas som många lärare använder. Databasen är till för att dela undervisningsförslag, vilka dagligen laddas upp och ner ogranskat. I denna studie granskas lektionsförslag angående förekomsten av lässtrategier. LÄS MER
19. Att reflektera kring sin läsförståelseundervisning : En kvalitativ studie om lärares reflektioner kring läsförståelseundervisning i årskurs 1-3
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Idag är det svårt att finna konsensus gällande vilka modeller och lässtrategier som är mest främjande för elevers läsförståelseutveckling. Att undervisa i läsförståelse blir därför ett komplext område för lärare eftersom det kan vara svårt att välja vad undervisningen ska innehålla för att elevernas läsförståelse ska utvecklas. LÄS MER
20. Att reflektera kring sin läsförståelseundervisning : En kvalitativ studie om lärares reflektioner kring läsförståelseundervisning i årskurs 1-3.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningIdag är det svårt att finna konsensus gällande vilka modeller och lässtrategier som är mest främjande för elevers läsförståelseutveckling. Att undervisa i läsförståelse blir därför ett komplext område för lärare eftersom det kan vara svårt att välja vad undervisningen ska innehålla för att elevernas läsförståelse ska utvecklas. LÄS MER