Sökning: "lässtrategi"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade ordet lässtrategi.

  1. 21. Skönlitteratur och lässtrategier i grundskolan : En kvalitativ studie om skillnaderna mellan en mångkulturell klass och en etniskt homogen klass i användandet av skönlitteratur och lässtrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Caroline Åreng; [2017]
    Nyckelord :fiction; reading strategies; multicultural; reading comprehension; skönlitteratur; lässtrategi; mångkulturell; läsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how two Swedish educators in different primary schools choose fiction while teaching, how they work with fiction, which reading strategies they use while reading fiction and how the two classes differ. One of the classes is ethnically homogenous and one is multicultural. LÄS MER

  2. 22. Strukturerade textsamtal - en lässtrategi för elever med utländsk bakgrund? En interventionsstudie på högstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maud Bengtsson; [2016-02-22]
    Nyckelord :läsförståelse; strukturerade textsamtal; strategier; reciprocal teaching; interventionsstudie;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är dels att pröva en modell för läsförståelseträning i en grupp med elever med utländsk bakgrund, dels att undersöka om arbetet med denna modell har bidragit till ökad läsförståelse hos dessa elever samt påverkat deras uppfattningar om läsning. Frågeställningarna i uppsatsen är: Hur fungerar den använda modellen i denna elevgrupp? Vilka resultat får eleverna på läsförståelsetest före och efter interventionen? Vilka uppfattningar om läsning beskriver eleverna före och efter interventionen? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet på lärande där lärande sker ihop med andra och att man utvecklas genom att ta del av varandras kunskaper och att man lär av att kommunicera. LÄS MER

  3. 23. Fyra andraspråkselevers ord- och läsförståelse av åldersadekvata läromedelstexter i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Hanna Stark; [2016]
    Nyckelord :andraspråkselever; förstaspråkselever; ordförståesle; läsförståelse; lässtrategi; icke- fackord; kända ord; vistelsetid;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att undersöka fyra stycken andraspråkelevers ordförståelse samt vistelsetidens inverkan på läsförståelse. För att svara på studiens fråga gjordes två stycken delundersökningar. Den första delundersökningen fokuserade på ordförståelse med en uppföljning och den tredje på läsförståelse. LÄS MER

  4. 24. Förstår man inte så är det ju inte lönt. - Lärare om sitt arbete med läsförståelse och sakprosatexter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Bengtsson; [2014]
    Nyckelord :boksamtal; faktatext; genrepedagogik; läsförståelse; läskunnighet; lässtrategi; sakprosa; vägledd läsning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken ställning sakprosan har i undervisningen när några lärare utvecklar elevers läsförståelse på låg- och mellanstadiet. Studien är kvalitativ och baseras på intervjuer med fem lärare i på låg- och mellanstadiet från fyra olika skolor. LÄS MER

  5. 25. Skrivandets betydelse för läsningen. Hur lässtrategier används för ökad läsförståelse.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Danielle Schill; [2013]
    Nyckelord :Lässtrategier; föreställningsvärldar; läsarter; ;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att beskriva, analysera och utvärdera ett läsprojekt. Tanken med läsprojektet var attkartlägga hur elevernas läsförståelse ser ut samt hur väl de använder strategier för att uppnå en mer utveckladförståelse av texten. LÄS MER