Sökning: "läxor varför"

Visar resultat 21 - 25 av 61 uppsatser innehållade orden läxor varför.

  1. 21. Läxor i matematikundervisningen : En litteraturstudie om elevers lärande i matematik genom lärares användning av läxor i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanna Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :Matematik; läxor; lärande;

    Sammanfattning : Läxor är för många elever en stor del av skolgången, men det finns stora variationer mellan hur läxor används i undervisningen. Detta skiljer sig både från skola till skola men också lärare emellan, vilket till stor del beror på att det inte finns några riktlinjer för läxor i styrdokumenten utan det är upp till varje skola och lärare att bestämma förhållningssättet till läxor. LÄS MER

  2. 22. Läsläxan : En enkätundersökning om lärares undervisning och tankar kring läsläxan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronja Berg; Rebecca Rönnkvist; [2017]
    Nyckelord :läsförmåga; läsläxa; läsläxan; undervisning; delaktighet; enkät; läxa; läxor;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare uppger att de undervisar för att öka elevers läsförmåga med hjälp av läsläxan. För att ta reda på detta gjordes en enkät där 75 lärare som arbetar i årskurs 1-3 och som använder läsläxan i sin undervisning. LÄS MER

  3. 23. Matematikläxor : En studie kring hur och varför lågstadielärare använder sig av matematikläxor i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Anna Gustbée; Olivia Gollwitzer; [2016]
    Nyckelord :Lärare; Läxa; Matematikdidaktik; Svårigheter; Syfte; Undervisning;

    Sammanfattning : Matematikläxans existens ifrågasätts ofta av både elever, föräldrar och lärare. Argument går att finna både för och emot användandet av matematikläxor. Den här studien fokuserar på lärare som valt att använda sig av matematikläxor regelbundet i sin undervisning. LÄS MER

  4. 24. ”Det är upp till läraren själv” Lärares arbetssätt och tankar kring matematikläxor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Andersson; Sofie Harvigsson; [2016]
    Nyckelord :behavioristiskt perspektiv; elever; kvalitativ intervju; lärare; läxor; matematikläxor; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vårt syfte var att lyfta fram olika lärares tankar kring hur och varför de arbetar med läxan som undervisningsform, samt hur läxor påverkar elevernas lärande utifrån det sociokulturella och det behavioristiska perspektivet. I arbetet med att samla in och analysera empirin följde vi den kvalitativa forskningsmetoden. LÄS MER

  5. 25. Att ge matematikläxor i årskurs 1-3 : En kvalitativ studie av lärares syn på läxor i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Persson Elisabet; [2016]
    Nyckelord :Homework; mathematics; purpose; effect; teacher; younger ages.; Läxa; matematik; syfte; effekt; lärare; yngre åldrar.;

    Sammanfattning : Homework or no homework has been frequently occurring discussions in society over the years. Today, more teachers than ever have taken sides about homework. LÄS MER