Sökning: "makt förhållanden"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden makt förhållanden.

  1. 1. Mäns våld mot kvinnor: En intervjustudie ur ett socialarbetarperspektiv : En intervjustudie kring socialarbetares erfarenheter av mäns våld mot kvinnor.

    M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jasemin Arshadi; Mariam Al-bazi; Claudia Korkis; [2024]
    Nyckelord :Våld i nära relationer; mäns våld mot kvinnor; påverkande omständigheter; uppbrottsprocessen; stödinsatser; socialtjänsten.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka socialsekreterares syn på omständigheter som påverkar mäns våld mot kvinnor samt identifiera förhållanden som möjliggör eller försvårar våldsutsatta kvinnors uppbrottsprocess. Studien syftar även till att undersöka socialtjänstens tillhandahållande av stödinsatser för kvinnor i våldsrelationer. LÄS MER

  2. 2. Lätt för den som har det svårt underlättar för alla : En kvalitativ studie om relationen mellan folkbibliotekarier och funktionsnedsatta användare angående makt, tillgänglighet och begreppsanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elin Tingsdal; Sandra Dyrell Englin; [2023]
    Nyckelord :Disability; disability accommodation; accessibility; public libraries; power; authority; library- and information science; prioritized groups; Funktionsnedsättning; anpassning; tillgänglighet; folkbibliotek; makt; auktoritet; bibliotek- och informationsvetenskap; prioriterade grupper.;

    Sammanfattning : According to the Swedish library law from 2013 it is the duty of the library to prioritize diverse groups. These minorities include people who speak other first languages than Swedish, the Swedish national minorities, children and adolescents and people with disabilities. People with disabilities is the focus of this study. LÄS MER

  3. 3. Partner eller vänner, vem prioriterar du? - En experimentell studie om upplevd makt, romantiska relationer och könsskillnader.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nova Marzelius; Hedda Olsson Mäkinen; Laura Uhrström Kaltea; [2023]
    Nyckelord :Social power; gender differences; romantic relationships; social responsibility; priming; social makt; könsskillnader; romantiska förhållanden; socialt ansvar; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examined how men and women differed in their priorities between a dyadic relationship with a romantic partner and a relationship with a collective consisting of friends when they experienced high or low levels of social power. Participants (N = 210) were primed with either low or high power and then rated their priorities between a romantic partner and a group of friends on a bipolar scale in two hypothetical scenarios. LÄS MER

  4. 4. "Man ska vara så himla duktig" : Kvinnors upplevda förväntningar kring ansvarsfördelning i hemmet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ingrid Blom; [2023]
    Nyckelord :ansvarsfördelning; förväntningar; upplevelser; genusteorier; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fem svenska kvinnors upplevda förväntningar kring ansvarsfördelning i hemmet. Empiri från fem semistrukturerade intervjuer har kombinerats med bland annat teorier om makt och emotionellt arbete. LÄS MER

  5. 5. Samarbete för att gynna andraspråkselevers utveckling i samtliga ämnen - En kvalitativ undersökning av modersmåls- och ämneslärarnas samarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Faten Husam Eddin; [2022-03-22]
    Nyckelord :Samarbete; ämnes- och modersmålslärare; möjligheter; hinder; ömsesidighet; makt och hierarki;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min uppsats är att undersöka samarbetet mellan modersmålslärare och lärare i övriga ämnen. Vilka möjligheter och hinder som finns för sådant samarbete. Teori: Jag har utgått från forskning om flerspråkighet och modersmålsundervisning utifrån språklig mångfald och samarbete med modersmålslärare. LÄS MER