Sökning: "läxor varför"

Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade orden läxor varför.

  1. 11. Läxor eller inte? : En studie om lärares syn på läxor i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Bendelin; Anna Hoffman; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien undersöker om, hur och i sådana fall varför lärare i årskurs 1–3 använder läxor och lärarnas attityder till att använda läxor eller inte. För att kunna svara på detta formulerades tre forskningsfrågor som låg till grund för studien som fokuserade på läxans användning och effekter, inom vilka ämnen och vilka olika typer av läxor som används. LÄS MER

  2. 12. Hur och varför används läxor? - En elevenkät och intervjuer med en gymnasieskolas fysiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Raymond Rau; [2019]
    Nyckelord :Läxor; fysikundervisning; studievanor; gymnasiet; läxforskning; studier utanför lektionstid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fysikelever beskriver sina vanor kring studier utanför lektionstid (SUL) och belysa fysiklärarnas syn på SUL, före och efter det att lärarna tagit del av en elevenkät om elevernas vanor angående SUL. Tidigare forskning om läxor har visat tvetydiga resultat angående läxors positiva inverkan på lärandet. LÄS MER

  3. 13. Läxan i en värld av kunskapskrav och tidsbrist -En studie om lärares uppfattning av läxor och dess effekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Millerud; Isabella Norgren; [2019]
    Nyckelord :Läxor; hemuppgift; syfte; effekter; lärare; hemförhållanden; kunskapskrav; tidsbrist;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur ett antal lärare förhåller sig till läxor. Avsikten är att ta reda på hur lärarna definierar en läxa, varför de använder läxor i sin undervisning och vad de anser att läxorna har för effekter på deras elever. LÄS MER

  4. 14. Ingen är ett oskrivet blad- en intervjustudie om lärares uppfattningar om att stärka nyanlända elevers ordförråd och genomföra kartläggning av deras kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alexandra Rosenlund Ödeslätt; [2018-02-13]
    Nyckelord :Nyanlända elever. Förberedelseklass. Ordförråd. Kartläggning.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns människor med olika kulturell och språklig bakgrund. Anledningarna till varför människor söker asyl i Sverige är olika från person till person. Den plats där alla nyanlända barn kommer mötas och där alla ska få samma möjligheter är i skolan. För att tillmötes gå en mer inkluderande skola. LÄS MER

  5. 15. Instruktionsfilmer och det flippade klassrummet - Det flippade klassrummet, varför inte?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Johansson; [2018]
    Nyckelord :det flippade klassrummet; flipped classroom; instruktionsfilmer; omvända klassrummet; ramfaktorteori; teknikintegrering; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Det flippade klassrummet är en relativt ny undervisningsmetod som grundar sig på att eleverna förbereder sig inför lektionen genom att ta del av det kursmoment som läraren i vanliga fall skulle gå igenom på lektionen. Vanligtvis sker detta genom att de får se en instruktionsfilm som läraren gjort. LÄS MER