Sökning: "läxor varför"

Visar resultat 6 - 10 av 61 uppsatser innehållade orden läxor varför.

  1. 6. Matematikläxa med föräldraengagemang : Fallstudie i årskurs 1

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Camilla Pruner; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här interventionsstudien undersöker möjligheter att med en förändrad matematikläxa ge fler barn möjlighet till lärande i hemmets kontext. En tradtitionell läxa byts ut till en informell matematikläxa som bygger på föräldraengagemang. Läxor är ett sätt att samarbeta mellan skola och hem. LÄS MER

  2. 7. ”Jag skulle ändå vilja gå kvar, det är mycket roligare” - En studie om varför elever väljer att stanna eller sluta på fritids och vad de gör istället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nikolina Lindsjö; Saga Cronberg; [2020]
    Nyckelord :barns fritid; barns perspektiv; fritidshem årskurs 4-6;  meningsfull fritid; meningsfullt fritidshem; slutar på fritidshemmet;

    Sammanfattning : Elever i årskurs 4-6 slutar på fritidshemmen och vi vet inte riktigt varför eller vad de gör istället.Syfte med denna studie är att förstå vad som ligger bakom årskurs 4–6 elevers val att antingenstanna eller lämna fritids. Syftet är vidare att ta reda på vad eleverna gör på sin fritid. LÄS MER

  3. 8. Varför har vi läsläxor? : Läsläxans betydelse och föräldrars engagemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nelly Bärgård; Helena Lindbladh; [2020]
    Nyckelord :Elever; läsläxa; läsförståelse; föräldrars delaktighet; textsamtal;

    Sammanfattning : Varför får eleverna i grundskolan läsläxor? Läxan är och har varit ett debatterat ämne i många decennier och även synen på läsförståelse. Tar verkligen läraren hänsyn till alla elevers- och hemmets förutsättningar och behov genom att skicka hem läsläxan? Syftet med den här litteraturstudien är att ta reda på vad forskning säger om läsläxans betydelse för elevers läsförståelse samt om föräldrars delaktighet och engagemang i läxläsning har någon påverkan och mer specifikt, att besvara frågeställningarna: Vilken betydelse har läsläxan för elevers läsförståelse enligt forskning? Vilken betydelse har föräldrars delaktighet och engagemang i läsläxan för elevers utveckling av läsförståelse enligt forskning? För att besvara frågeställningarna och uppnå studiens syfte har vi systematiskt sökt, analyserat och sammanställt vetenskapliga studier om läxor, läsförståelse, hemmets förutsättningar, ansvaret på lärare och sambandet däremellan. LÄS MER

  4. 9. Varför har vi matematikläxor? : En kvalitativ studie om syfte och attityder till läxor ur ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nicolina Benits; Cassandra Arnberg; [2019]
    Nyckelord :mathematics; homework; purpose; attitude; matematik; läxa; syfte; attityd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva fyra lärares respektive tio elevers syn på varför matematikläxor används i lågstadiet samt vilka attityder de har gentemot dem. Metoden som har använts är semistrukturerade intervjuer med elever och lärare i årskurs 1–2. LÄS MER

  5. 10. Formativ planering : Elevers lärande i fysik genom kontinuerlig återkoppling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Baris Ölcer; [2019]
    Nyckelord :Effect size; problem solving; student monitoring; formative assessment; course planning; feedback; homework; physics; high school; Effektstorlek; problemlösning; elevuppföljning; formativ bedömning; planering; återkoppling; läxor; fysik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Både nationella och internationella undersökningar visar att svenska elevers studieresultat i fysik har försämrats. Syftet med denna studie är att undersöka om elever kan få bättre studieresultat om deras arbete enligt kursplaneringen kontrolleras kontinuerligt så att de är i fas med planeringen. LÄS MER