Sökning: "ledarskap typer"

Visar resultat 16 - 20 av 198 uppsatser innehållade orden ledarskap typer.

  1. 16. Uppfostrans väg till ledarskap : En kvalitativ studie om hur uppfostran har en medverkan i kreationen av den framtida ledaren.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Tindra Melén; Djulia Balasini; [2023]
    Nyckelord :leadership; upbringing; personality formation; knowledge transfer; virtue transfer; ledarskap; uppfostran; personlighetsformgivning; kunskapsöverföring; dygdöverföring;

    Sammanfattning : Ledarskap är en central del av ett företags överlevnad och utveckling. Därtill kan det påverkas av diverse faktorer, däribland uppfostran av den individ som tillämpar ledarskapet. Det finns en del forskning kring områdena ledarskap och uppfostran var för sig. LÄS MER

  2. 17. Gränsen mellan barnet och miljön : Konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Kristine Mortensen; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Kategorisering; Makt; Tidiga insatser; Subjektspositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mortensen, Ida Kristine (2022). Gränsen mellan barnet och miljön – konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 18. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sofie Adamsson Danred; [2023]
    Nyckelord :listening; listeningskills; language development; listeningstrategies; reception; special education; Impression; lyssnande; lyssnandekompetens; lyssnandestrategier; reception; språkutveckling; specialpedagogik; språklig sårbarhet; ljudbok; talbok; talsyntes;

    Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER

  4. 19. “Från lek, till allvar” - En kvalitativ studie om hur ledarskap professionaliseras i svenska fotbollsföreningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ivan Kalami; Buba Sanyang; [2022-02-16]
    Nyckelord :ledarskap; Professionalisering; Ideell förening; Fotbollsföreningar; ledare; Ledarstilar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur ledarskap professionaliseras i fotbollsföreningar i Sverige, samt om graden av professionaliserat ledarskap skiljer sig mellan föreningarna och divisionerna. Vi utförde 14 kvalitativa intervjuer med ledare i fotbollsföreningar verksamma från Allsvenskan ner till Division 5. LÄS MER

  5. 20. Dialogens betydelse för flerspråkiga elever: Ett transspråkigt projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nagham Adnan; Wassan Ali; [2022]
    Nyckelord :Dialog; flerspråkiga elever; grupparbete; modersmål; muntlig interaktion; studiehandledare.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur språklärare och studiehandledare resonerar kring hur de tillsammans kan uppmuntra elever till att delta i den muntliga interaktionen som sker i klassrummet. Arbetet syftar till att besvara följande två frågeställningar;  Vad säger språklärare om hur de arbetar med muntlig interaktion i det flerspråkiga klassrummet för att uppmuntra elevernas interaktiva förmåga?    Vad finns det för olika exempel på stöttning som är effektiva för att främja den muntliga interaktionen? För att undersöka hur lärare och studiehandledare arbetar med att främja den muntliga interaktionen genomförde vi en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med 5 språklärare och 2 studiehandledare. LÄS MER