Sökning: "talbok"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet talbok.

  1. 1. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sofie Adamsson Danred; [2023]
    Nyckelord :listening; listeningskills; language development; listeningstrategies; reception; special education; Impression; lyssnande; lyssnandekompetens; lyssnandestrategier; reception; språkutveckling; specialpedagogik; språklig sårbarhet; ljudbok; talbok; talsyntes;

    Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER

  2. 2. Ljudbokens möjligheter att ta plats i skolans högläsningsmoment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madelen Regina; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; ljudböcker; läsförståelse; läsutveckling; talbok;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att skapa en uppfattning om den digitala ljudboken kan ta plats i skolans högläsningsmoment. Med ljudböcker avser denna uppsats de digitala ljudböcker som nås via olika streamingtjänster. LÄS MER

  3. 3. Tankar om talböcker : elevperspektiv på Legimus

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Brink; [2019]
    Nyckelord :Assistive technology; attitude; compensatory aids; Legimus; stigmatization; student perspective; talking book; Assisterande verktyg; attityd; elevperspektiv; kompensatoriska hjälpmedel; Legimus; stigmatisering; talbok;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett elevperspektiv undersöka vilka hinder samt möjligheter som kan identifieras i elevers användande av talböcker samt att få en uppfattning om hur elever uppfattar lärares attityd och kompetens inom detta område. Den metod som jag använt är enkäter som besvarats av elever i åk 4-9 som har ett Legimuskonto. LÄS MER

  4. 4. Röster i prosaöversättning : En undersökning av rytm och prosodi i Virginia Woolfs Orlando i översättning till nytt språk (svenska) och nytt medium (ljudbok)

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Jonatan Ohlsson; [2019]
    Nyckelord :audiobook; talking book; translation; rhythm in prose; prosody; punctuation; intersemiotic translation; ljudbok; talbok; översättning; rytm i prosa; prosodi; grafisk fras; audiell fras; interpunktion; intersemiotisk översättning;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar tal- och ljudboksadaption av en tryckt källtext som en form av intersemiotisk, intralingval översättning och jämför dess likheter med och skillnader från interlingval översättning, med ett särskilt fokus på grafisk och prosodisk rytm. Denna rytm – avgörande för den fysiska audiella uppfattningen av litteratur i skrift och tal – spelar en viktig roll i Virginia Woolfs fiktiva biografi Orlando, som med oortodox syntax och interpunktion gång på gång adderar friktion till berättelsens annars så blanka yta. LÄS MER

  5. 5. Pojkars läslust : En studie av digital textanvändning i årskurs 5 och 6

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Lekberg; [2016]
    Nyckelord :Digitala texter; läskultur; läslust; pojkar; speciallärare; specialpedagogik; talbok;

    Sammanfattning : I senare PISA-undersökningar tappar svenska elever i läsförståelseresultat och det är främst pojkars resultat som sjunkit. Pojkar i årskurs 4-6 tenderar att tappa lusten att läsa. Det beror till stor del på att textmassorna ökar, språket blir mer avanceras och innehåller fler begrepp. LÄS MER