Sökning: "ledarstil i skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden ledarstil i skolan.
11. Samarbete i grupp : En studie i hur idrottslärare arbetar med gruppens samarbete i ämnet Idrott och Hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka vilka metoder och strategier idrottslärare använder för att få elever att samarbeta i grupp. Detta utifrån arbetssätt som konflikthantering och kommunikation. Vidare var vår mening att undersöka vad lärarna ansåg att deras arbetsmetoder hade för effekter på eleverna. LÄS MER
12. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar kring konflikter och konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka och belysa vad lärare anser vara tänkbara orsaker till varför konflikter uppstår mellan dem själv och eleverna och hur kan de hantera dessa konflikter? Samt hur lärare kan förebygga konflikter i skolan? Metoden för arbetet är kvalitativ, vilket innebär en strävan efter ökad förståelse för en individ eller en grupp individer. Arbetet har genomförts utifrån analytisk induktion d v s forskningsprocessen har skett utifrån tre preciserade faser: planerings-, insamlingsfas och analys av det specifika materialet. LÄS MER
13. Ingen demokrati utan empati : - En undersökning ur ett elevperspektiv om bemötande i skolan
Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att ur ett elevperspektiv belysa hur skolpersonalens bemötande uppfattas av elever i två olika skolor. 112 elever från år 4-6 och år 9 deltog i undersökningen. Metoden var tvåfaldig och bestod av en kvantitativ enkätundersökning med en komparativ redovisningsdel. LÄS MER
14. Arbetsro i skolan ur ett elevperspektiv
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med uppsatsen har varit att få en inblick i hur elever själva upplever sin arbetsmiljö, vad de anser att arbetsro äroch vad de tycker stör den, samt att lära oss mer om de etablerade pedagogiska verktygen som kan användas för attskapa och bibehålla arbetsro.Frågeställningar · Vad är arbetsro för eleverna och vad anser de vara avgörande för arbetsron? · Hur upplever eleverna lärarnas försök att skapa arbetsro? · Hur upplever eleverna de etablerade verktyg som lärarna använder sig av för att skapa arbetsro?MetodVår studie var explorativ och som metod har vi gjort sju kvalitativa intervjuer där vi utgick från en ostruktureradintervjumetod. LÄS MER
15. Rektorsrollen ur ett ledningsstilsperspektiv
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Föreliggande uppsats är ett obligatoriskt moment i magisterkursen Ledarskap och organisation vid Malmö högskola. Syftet med uppsatsen är att studera rektorsrollen ur såväl ett rektorsperspektiv som ett lärarperspektiv med hjälp av mätinstrumentet FLIS (Feedback för ledare i samverkan) Ahltorp (2003). LÄS MER