Sökning: "lexikala svårigheter hos barn"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lexikala svårigheter hos barn.

  1. 1. Träning av lexikal förmåga hos ett svensk-arabisktalande förskolebarn : Utredning och intensiv intervention av det svenska ordförrådet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Hälsouniversitetet

    Författare :Hammadi Neffati; Emelie Höglund; [2014]
    Nyckelord :Vocabulary; multilingualism; single-subject design; Ordförråd; flerspråkighet; single-subject design;

    Sammanfattning : Sweden has a growing proportion of children living in a multilingual environment. It is thus highly important that caretakers as well as professionals who meet these children have knowledge of multilingualism and its impact on language development. LÄS MER

  2. 2. Kategorisering av ord Referensdata för lexikal förmåga hos barn i förskoleklass och andra klass

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Veronica Ekman; Sophia Noving; [2011]
    Nyckelord :referensdata; barnspråk; lexikon; lexikal organisation; lexikala svårigheter; Kategorisering av ord.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Långt innan barnet säger sitt första ord börjar det analysera världen runt sig och mycket energi läggs på att forma kategorier för objekt, personer, situationer och händelser. Allt eftersom barnet bygger upp sitt lexikon krävs ytterligare kategorisering, även utifrån abstraktionsnivå. LÄS MER

  3. 3. Lexikal organisation hos barn i förskoleklass och tredje klass En omarbetning av Kent och Rosanoffs associationstest

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sanna Johansson; Emma Wahlstrand; [2010]
    Nyckelord :lexikal organisation; associationstest; lexikal utveckling; syntagmatiskparadigmatiska skiftet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Lexikala svårigheter återfinns hos flera logopediska klientgrupper. Begränsad lexikal förmåga kan få negativa konsekvenser för inlärning och läsutveckling, vilket påverkar skolframgången. Den lexikala förmågan innefattar såväl storlek som organisation. LÄS MER

  4. 4. Lexikala och syntaktiska aspekter i skriftligt berättande hos barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sofia Näsström; [2010]
    Nyckelord :skriftligt berättande; språkstörning; syntax; lexikon; arbetsminne; språkliga förmågor; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Man vet att många barn med språkstörning fortsätter ha språkliga svårigheter upp i åldrarna, och utifrån tidigare forskning finns det anledning att tro att barn med språksvårigheter producerar mindre syntaktiskt komplexa texter än barn utan dessa svårigheter. Barn med språkstörning har också nedsatt lexikal förmåga gällande t.ex. LÄS MER