Sökning: "lingvistik reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lingvistik reklam.

  1. 1. Kan jag tjänstgöra om jag har barn? : En multimodal studie om hur Försvarsmaktens jämställdhetssatsning år 2015–2018 kom till uttryck i reklamkampanjer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Matilda Hofling; [2021]
    Nyckelord :Försvarsmakten; equality; advertising; stereotypes; multimodality; sociosemiotics; systemic functional grammar; linguistics; communication.; Försvarsmakten; jämställdhet; reklam; stereotyper; multimodalitet; sociosemiotik; systematisk-funktionell grammatik; lingvistik; kommunikation.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur myndigheten Försvarsmaktens jämställdhetssatsning mellan åren 2015 och 2018 visuellt och språkligt kom till uttryck i två reklamkampanjer som lanserades under samma tidsperiod. Studien vill även ge ökad förståelse för hur bild och text samspelar i reklam som ämnar bidra till ökad jämställdhet. LÄS MER

  2. 2. ”Vill du ha plusmeny till det samhällsansvaret?” : - En språkvetenskaplig och filmanalytisk studie om effekten av Covid-19 på svenska hamburgerkedjors marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Wilhelm Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Commercial; hamburger restaurants; fast food; marketing; film clip analysis; sociosemiotics; systemic functional linguistics; covid-19; Reklamfilm; hamburgerrestauranger; snabbmat; marknadsföring; filmanalys; sociosemiotik; systemisk funktionell lingvistik; covid-19;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur Sveriges tre största hamburgerkedjor tagit sig an Covid-19- krisens utmaningar i sina reklamfilmer. Förhoppningen är att resultatet ska kunna bidra med kunskap om hur kriser av det här slaget kan hanteras när det handlar om marknadsföring samt hur marknadsföringen i sig kan uppfattas, både av mottagare och av de som står bakom den. LÄS MER

  3. 3. Ett dubbelsidigt mynt – IKEA:s identitet internt och externt : en ideationell studie om IKEA:s betydelseskapande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Emma Vågerö; [2019]
    Nyckelord :Linguistics; ideational metafunction; ideational analysis; systemic functional grammar; identity; IKEA; internal; external; vision; fundamental values; values; advertising; ideal reader; communication; Lingvistik; språkvetenskap; ideationell metafunktion; ideationell analys; systemisk-funktionell grammatik; identitet; IKEA; internt; externt; värdegrund; vision; reklam; modelläsaren; kommunikation;

    Sammanfattning : This study aims to examine how meaning and value is created in IKEA’s internal and external means of communication. I want to see if the values expressed in the internal and external communication tangent. I will additionally inspect how IKEA present themselves depending on whether the recipients are internal coworkers or external customers. LÄS MER

  4. 4. Reklamens grammatik : Diskurs och konsumentkultur i reseannonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Broling Christoffer; [2016]
    Nyckelord :språkvetenskap; lingvistik; svenska; sfg; reklam; diskurs; reseannonser;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka vilka diskurser som finns i reklamannonser för resebolag. Frågeställningen anknyter till något som kallas för konsumentkultur: föreställningen om att den moderna människan konstruerar sin identitet utefter de konsumtionsval som han eller hon gör. LÄS MER

  5. 5. "Hur kan ni använda denna sortens kvinnoförtryck i er reklam!!" : En kvalitativ undersökning av responsen H&M och Åhléns fått på Facebook i och med sina kampanjer med slöjbärande kvinnor.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sofia Damrén; [2016]
    Nyckelord :veil; facebook; qualitative study; linguistics; slöja; kvalitativ; facebook; kritisk lingvistik;

    Sammanfattning : This paper, ”How can you use such kind of oppression against women in your advertising!!!”- A qualitative study of the response H&M and Åhléns recieved due to their campaigns with veild women” is about how the veil and the veild woman are mentioned in the respons of the campaigns and which values that can provide the veiled woman in the society. To find this out, I have used a critical text analysis where I have analyzed the vocabulary and sentence structure. LÄS MER