Sökning: "lisa lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 254 uppsatser innehållade orden lisa lärare.

  1. 1. Vilka faktorer påverkar mellanstadieelevers motivation till läsning av skönlitteratur? : En litteraturöversikt om motivation till läsning av skönlitteratur i tryckt form.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Baumgarten Kinsch; Lisa Karlsson; Sanel Kara; [2024]
    Nyckelord :Läsning; Mellanstadieelever; Motivation; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka faktorer som påverkarmellanstadieelevers motivation till läsning av skönlitteratur. Forskning visar att eleversmotivation till läsning har minskat över tid, vilket gör forskningsområdet mer aktuellt ännågonsin. LÄS MER

  2. 2. Sagan om de nationella proven : en berättelse i tre akter. En litteraturstudie om förberedelse, genomförande och efterarbete av de nationella proven i svenska på högstadiet och i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Larsson; Lisa van Ginhoven; [2023]
    Nyckelord :Nationella prov; höginsatsprov; likvärdig bedömning; washback; förberedelser; genomförande; efterarbete; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : De nationella proven har undersökts många gånger tidigare sett till proven som fenomen, men desto mindre när det kommer till hur lärares undervisning, yrkesroll och professionella kunnande påverkas i samband med de nationella proven. Syftet med litteraturstudien är därför att med utgångspunkt i forskningsresultat från bland annat vetenskapliga studier och avhandlingar undersöka hur lärare kan förbereda sina elever inför de nationella proven samtidigt som potentiella möjligheter och hinder sett till förberedelser, genomförande och efterarbete undersöks. LÄS MER

  3. 3. Inkludering, delaktighet och inflytande : Framgång till det komplexa uppdraget i fritidsverksamheten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lisa Astvik; Michaela Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; participation; influence; children s perspective; child perspective; leisure activities; leisure centers; Inkludering; delaktighet; inflytande; barns perspektiv; barnperspektiv; fritidsverksamhet; fritidshem;

    Sammanfattning : Att arbeta som lärare i fritidsverksamheten är ett komplext uppdrag. Det finns begrepp som är mångfacetterade och svåra att konkretisera i skolans värld. I den här studien redogör vi för hur fritidspedagoger arbetar och planerar en verksamhet där eleverna ska delges en meningsfull fritid. LÄS MER

  4. 4. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER

  5. 5. Att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6. : Pedagogiska utmaningar och möjligheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Cajsa-Lisa Gallardo; [2023]
    Nyckelord :Equitable education; religious studies; educational theory; denominational education; multiculturalism; Likvärdig undervisning; religionskunskap; didaktik; konfessionell undervisning; mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska verktyg och arbetssätt lärare använder samt vilka didaktiska utmaningar de upplever och hur dessa kan bemötas för att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6 utifrån ett lärarperspektiv.  För att besvara studiens två frågeställningar har kvalitativa intervjuer med fem legitimerade lärare i religionskunskap genomförts. LÄS MER