Sökning: "litterära kompetenser"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden litterära kompetenser.

  1. 1. Med nationellt prov som kompass : Läsprocesser och litterära kompetenser i svenskämnets kursplan och nationella prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Adam Nilsfors; [2024]
    Nyckelord :Svenska; Lgr 11; Lgr 22; nationella prov; läsprocesser; litterära kompetenser; didaktik;

    Sammanfattning : De nationella proven används dels för att mäta elevers kunskaper, dels som material i undervisningen och som stöd när skolans styrdokument ska tolkas och praktiseras. Proven som används i undervisningen är dock gamla och konstruerade under en läroplan som nu finns i reviderad version. LÄS MER

  2. 2. ÄGANDEALTERNATIV GRUNDSKOLOR - En intervjustudie om fördelar, utmaningar och utvecklingsområden med en pragmatisk syn på ägandealternativ för kommunala grundskolefastigheter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Mariah Ibrahim Norell; Carl Askling; [2019]
    Nyckelord :Primary schools; Municipalities; Private rentals; Municipal ownership; Cooperation; Design; Grundskolor; Kommuner; Privat hyrande; Kommunalt ägande; Samverkan; Utformning;

    Sammanfattning : Den ökande befolkningen i Sverige medför en stor resursansträngning för landets kommuner i arbetet med att tillgodose behovet av skolplatser i ett redan ansträngt läge med överbelagda skolor och eftersatt lokalunderhåll. Skolverksamheten är en av samhällets grundläggande verksamheter och det är kommunens ansvar att tillhandahålla de uppskattningsvis 400 nya grundskolor som kommer att behövas i Sverige inom de närmsta åren. LÄS MER

  3. 3. Samtala om texten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Ekstedt; [2018]
    Nyckelord :litteraturläsning; litterär kompetens; samtalsfrågor; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur läsning av litteratur styrs genom samtals- och diskussionsfrågor. Analysen gjordes utifrån en lärobok till gymnasiekursen svenska 2, Svenska Impulser 2. LÄS MER

  4. 4. Förskolebibliotek : Hur förskollärare skapar och använder litterära miljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :My Midenius; Kristin Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :preschool library; literary environments; frame factors; reading; participation; förskolebibliotek; litterära miljöer; ramfaktorer; läsning; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra några förskollärares erfarenheter av att skapa och använda litterära miljöer i förskolan för att främja barns intresse för läsning och barnlitteratur. Studien utgår från begreppet förskolebibliotek, samt hur förskolorna arbetar för att skapa miljöer med fokus på läsintresse. LÄS MER

  5. 5. Språkeleven som kunde tala med texter. En studie om skönlitteratur som redskap för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel i spanska 3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofía García Nespereira; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur användningen av skönlitteratur visar sig relevant – eller inte – för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel för Spanska 3. Mitt huvudsyfte är tvådelat. LÄS MER