Sökning: "livsstilsjournalistik"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet livsstilsjournalistik.

  1. 1. Kultur eller livsstil? : En kvantitativ och kvalitativ studie över livsstilsjournalistik på svenska kultursidor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Moa Malmqvist; Morgan Storesund Skarin; [2020]
    Nyckelord :kultur; livsstil; kulturjournalistik; livsstilsjournalistik; kommersialisering; medialisering;

    Sammanfattning : Kulturjournalistiken i Sverige har de senaste 30 åren genomgått en flerdimensionell förändring av omfattning, format och inte minst innehåll. Utvecklingen infaller parallellt med samhälleliga och mediala fenomen som kommersialisering och medialisering. LÄS MER

  2. 2. ”Mode är pleasure och nyheter fakta” : En metodtriangulerad studie av relationen mellan publikens förtroende och journalistiska genrer i förhållande till användandet av advertorials

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Josefin Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Förtroende; journalistik; native; advertorials; genreteori; Nyhetsjournalistik; Modejournalistik;

    Sammanfattning : Livsstilsjournalistik, och mer specifikt modejournalistik, har länge varit en vit fläck på den vetenskapliga kartan. Detta relativt outforskade område, som utgör en stor del av den svenska mediamarknaden, har inom vetenskapstraditionen fått ge vika för ett nyhetsjournalistiskt fokus. LÄS MER

  3. 3. MEDIERNAS RÄVSAX - en studie av bilden av konsumtion i några svenska livsstilsmagasin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Svantesson; [2017-10-10]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 37 Antal ord: 16 104 Nyckelord: Livsstilsmagasin, konsumtion, framingteori, innehållsanalys Syfte: Att undersöka hur konsumtion framställs i svenska livsstilsmagasin med avseende på hur mycket konsumtion behandlas, hur bilden av den ser ut och vilken roll den spelar i magasinen. Teori: Framing, teorier om livsstilsjournalistik och representation, Burkes poetiska kategorier Metod: Kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys Material: Sju svenska livsstilsmagasin publicerade under 2016 och 2017 Resultat: Mediebilden av konsumtion i magasinen präglas av variation och ambivalens, både avseende utrymme, huruvida konsumtion behandlas som ett problem, och vilka konsekvenserna är. LÄS MER

  4. 4. Så blir du slank och deprimerad : En kritisk diskursanalys om kost och träning i livsstilsmagasin

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Susanna Hestréus; Signe Renemar Jeansson; [2017]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; självidentitet; självförverkligande; representation; livsstilsjournalistik; Aftonbladet Söndag; Expressen Söndag; kost; träning; senmodernitet; flytande modernitet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur kost och träning gestaltas i magasinen Aftonbladet Söndag och Expressen Söndag. I studien genomförs en kritisk diskursanalys utifrån Norman Faircloughs tredimensionella modell och kopplas till forskning och teorier om det senmoderna samhället. LÄS MER

  5. 5. Vad säljs mellan raderna? : Journalisters syn på textreklam och om hur kommersialiseringen påverkar deras vardag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Therese Selén; Kerstin Säthil; [2010]
    Nyckelord :textreklam; etik; journalistik; journalist; kommersialism; reklam;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den etiska vardagen på Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters fasta bilagor. Hur arbetar journalisterna med pressmeddelanden och liknande och hur funderar de kring textreklam? Medlemmar av Svenska Journalistförbundet förbinder sig att följa de för branschen upprättade gemensamma spelreglerna för press, radio och tv. LÄS MER