Sökning: "mänskliga rättigheter litteratur"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden mänskliga rättigheter litteratur.

  1. 21. Miljölagstiftningen - Hinder eller möjligheter för hållbart företagande?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Matilda Jutnäs; [2014]
    Nyckelord :CSR; Hållbart företagande; Hållbarhet; Hållbar utveckling; Miljöfarlig verksamhet; Textilvaror; Kemikaliehantering; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Hållbart företagande tar fasta på principen om hållbar utveckling och åsyftar ett ansvarsfullt företagande med hänsyn till kommande generationer. Corporate Social Responsibility (CSR) är det internationella begrepp som motsvarar vad vi benämner hållbart företagande. LÄS MER

  2. 22. Moskéer - fara eller frihet? : En innehållsanalys av motstånds- och stödrörelser för moskéer och böneutrop i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studier

    Författare :Hannah My Falk; Matilda Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :Mosques; Social movements; Opposition- and support movements; Islamophobia; Content analysis; Moskéer; Sociala rörelser; Motstånds- och stödrörelser; Islamofobi; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det finns idag en ganska omfattande samhällsvetenskaplig litteratur om lokala och nationella protester mot planer på moskéer och böneutrop i västvärlden. Men det finns endast få studier som uppmärksammar växelverkan mellan sådant motstånd och olika former av stöd för muslimers religionsutövning. LÄS MER

  3. 23. Varför undervisa om Förintelsen? : En intervjustudie om hur historielärare i högstadietundervisar om Andra Världskriget och Förintelsen i samband medvärdegrundsarbetet

    Magister-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Karlsson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This is an interview- and literature study that discusses teaching about the Second World War and the Holocaust, while working with the basic values in grade 7-9. The purpose with this examination is to see how teachers of history in grade 7-9 choose to teach about the Second World War and the Holocaust, how they work to integrate the basic values in their education and whether the teachers’ education can be sustained by the Swedish school curricula. LÄS MER

  4. 24. Regnbågsfärgade ord : Om ämnesordsindexering av skönlitteratur med HBTQ-tema för barn och ungdomar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sandra Selberg; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : HBTQ-personer är en utsatt minoritetsgrupp i samhället på grund av heteronormen. De mänskliga rättigheterna och Barnkonventionen påpekar alla människors lika värde och barnens specifika rättigheter, medan Bibliotekslagen och folkbiblioteksmanifestet i sin tur säger att folkbiblioteken ska vara till för alla och att barn och ungdomar speciellt ska prioriteras i bibliotekens verksamhet. LÄS MER

  5. 25. En värdegrundsanalys av fyra skönlitterära läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Linda Ettelman; [2012]
    Nyckelord :Litteraturanalys; värdegrund; Jakten på guldbägaren; Det magiska ljuset; Vittnet; Pojken och Tigern; Acke Ahmed; Lgr 11;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vilka värden som kan utläsas i fyra skönlitterära läromedel för mellanstadiet samt hur dessa värden överensstämmer med den värdegrund som framhålls i Lgr 11. För att uppfylla syftet besvaras följande frågeställningar: Vilka värden relaterade till demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet mellan kvinnor och män, mångkulturalism samt respekt för vår gemensamma miljö kan urskiljas i undersökta läromedels historia? Hur stämmer de värden som går att utläsa i de undersökta läromedlen överens med den värdegrund som framhålls i Lgr 11? Dessa besvaras med hjälp av litteraturanalys som metod. LÄS MER