Sökning: "macrostructure"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade ordet macrostructure.
11. Narrativ förmåga på franska och svenska : En komparativ studie om enspråkiga och simultant flerspråkiga barn
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Idag växer var femte barn i Sverige upp med fler än ett språk i sin vardag. Flerspråkiga barn följer samma steg i sin språkutveckling som barn som växer upp med endast ett språk. LÄS MER
12. Femåringar berättar på svenska och engelska : Referensdata och jämförelse med 6- och 7-åringar
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : År 2009 startades det europeiska forskningsprojektet COST Action IS0804 med syfte att få mer kunskap om flerspråkiga barns språkutveckling och utveckla bedömningsmaterial anpassade för flerspråkiga barn. Inom COST Action fokuserar arbetsgruppen Narrative and discourse på berättelser (narrativer) som ett sätt att bedöma språk hos barn. LÄS MER
13. "La leyenda tiene una base real" : Análisis crítico del discurso de un artículo de El País
Kandidat-uppsats, SpanskaSammanfattning : This paper carries out a critical discourse analysis (CDA) of the article "¿Chinofobia?” published by the Spanish newspaper El País. It applies the theory of racist discourse in the media as formulated by Teun A. van Dijk. LÄS MER
14. Simultant flerspråkiga barns narrativa förmågor : Referensdata för svensk-engelsktalande barn
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Det saknas logopediskt bedömningsmaterial normerat för flerspråkiga barn, och kunskapen om dessa barns typiska tal- och språkutveckling är begränsad hos logopeder i Sverige. Detta leder till över- och underdiagnostisering av språkstörning. Denna studie syftar till att undersöka svensk-engelsktalande barns narrativer (berättelser). LÄS MER
15. Makrostruktur och kohesion i berättande hos 6-åringar med och utan epilepsi
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : The purpose of this study was to examine the narrative skill of sixyear- olds in terms of macrostructure and cohesion, and its relation to narrative content, auditory attention, auditory short-term memory and three measures of word retrieval. A group comparison of macrostructure and cohesion was also performed between children with and without epilepsy. LÄS MER