Sökning: "matematikundervisning utan lärobok"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden matematikundervisning utan lärobok.

  1. 6. Lärobok som stöd eller hinder? : En kunskapsöversikt om val och användning av bok och lärarhandledning i matematik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Andersson; Anna-Clara Karlman; [2018]
    Nyckelord :Läromedel; matematikbok; lärarhandledning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Läroböcker har visat sig kunna ha en styrande roll i matematikundervisningen. Men är läroboken ett stöd i undervisningen eller är den ett hinder? Kunskapsöversikten kartläggerforskning om matematikboken och tillhörande lärarhandledning. LÄS MER

  2. 7. Läromedel - på vilka grunder? : en kvalitativ studie kring matematikundervisning i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Emma Särvegård; Anette Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Läromedel; lärobok; matematikundervisning; proximal utvecklingszon; matematiska förmågor; varierat arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna uppsats är tänkt att belysa användandet av läromedel som utgångspunkt i matematikundervisningen i grundskolans lägre åldrar. Inte att läromedel används, utan hur och vid vilka tillfällen det används samt om och när lärare på fältet anser att användande av läromedel har betydelse för elevers lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 8. Elevers uppfattningar av matematik och deras tankar kring hur ämnet kan göras mer intresseväckande : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Besiana Mavraj; [2017]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; matematisk undervisning; undervisning; motivation; årskurs tre; lärobok;

    Sammanfattning : Internationella mätningar visar att svenska elever ligger långt bakom många andra västerländska länder i matematik. Trots ett trendbrott senaste åren så ligger resultaten under medel. För att bibehålla en industriell och teknisk utveckling i svenska samhället är goda resultat i matematikämnet en förutsättning. LÄS MER

  4. 9. Kriterier för individanpassning av matematikläroböcker : Definition och representation av tänkbara kriterier för individanpassning i matematikläroböcker för årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ninorta Hanna; Jennifer Warzocha; [2016]
    Nyckelord :matematikläroböcker; individanpassning; matematik;

    Sammanfattning : Matematikundervisning domineras av enskilt arbete i läroboken. Mycket enskilt arbete i läroboken kan bli enformigt och kan leda till sämre resultat för elever. En lärobok med möjligheter till individanpassning kan vara ett sätt att skapa möjligheter till ett mindre enformigt arbetssätt utan att frångå läroboken. LÄS MER

  5. 10. Matematikundervisning, med eller utan lärobok? : Lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Maxelius; Frida Sjögren; [2015]
    Nyckelord :attityder; lärobok; läroboksanvändning; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Ämnesvalet, läroboksanvändning intresserade oss eftersom många nyexaminerade lärare har en större möjlighet att bli styrda av läroboken i deras undervisning. Läroboksanvändningen i matematik har under flera år blivit kritiserad, men trots det används läroboken i stor utsträckning även idag. LÄS MER