Sökning: "matematikundervisning utan lärobok"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden matematikundervisning utan lärobok.

  1. 11. Med eller utan matematikbok – Lärares motiv till val av arbetssätt. En intervjustudie med fem matematiklärare verksamma på samma skola.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofie Lindbladh; [2014]
    Nyckelord :Lärobok; laborativundervisning; matematik;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med min studie är att med utgångspunkt i fem samtalsintervjuer undersöka vad det finns för motiv tillpedagogers val av arbetssätt kopplat till undervisning i ämnet matematik. Arbetet syftar även till att synliggöra föroch nackdelar som pedagoger ser med respektive arbetssätt. LÄS MER

  2. 12. "Matte är så mycket mer än att räkna tal i en bok" Lärares syn på att undervisa utan lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilié Wuopio; Malin Källman; [2014]
    Nyckelord :läromedel; lärobok; matematikundervisning utan lärobok;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på lärares syn på att undervisa utan en lärobok i årskurs 1-3. Vårt arbete är en kvalitativ studie och vi har intervjuat åtta lärare som har erfarenhet av att undervisa utan lärobok och vi har undersökt vilka anledningar som de ser till att välja bort läroboken från undervisningen. LÄS MER

  3. 13. Matematikundervisning-med eller utan lärobok : En inblick i lärares syn på matematik och hur deras undervisning bedrivs

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Caroline Jakobsson; Malin Eriksson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. På vilka grunder planerar lärare sin matematikundervisning – En studie om hur tre lärare planerar sin matematikundervisning i år 1.

    C-uppsats,

    Författare :Per Fernhall; Catharina Gustavsson; Linda Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; Planering; Diagnostisering; Styrdokumen;

    Sammanfattning : Efter erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upptäckt attmatematikundervisningen i skolan kan se avsevärt annorlunda ut beroende på vilken skolaman undervisar på. Vi ville undersöka vilka utgångspunkter olika lärare har när de planerarsin undervisning. LÄS MER

  5. 15. Bok eller inte bok - en forskningsöversikt om lärobokens roll i matematikundervisningen

    C-uppsats,

    Författare :Tina Johansson; Emma Johansson; [2011]
    Nyckelord :Matematikundervisning; matematikbok; förståelse; l;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt arbete är att, med utgångspunkt från en intervju av en pedagog, göra en forskningsöversikt avmatematikundervisningens innehåll med fokus på matematikbokens roll och användning. - Vilka faktorer påverkar matematikundervisningens utformning och innehåll? - Vilka för- och nackdelar finns med att arbeta med en matematikbok? - Hur kan en matematikundervisning se ut utan en traditionell matematikbok? - Vilka faktorer spelar in för att främja lusten att lära med fokus på matematikundervisningen?Vi har genomfört en intervju med en pedagog som en ingång till att göra en forskningsöversikt övermatematikundervisningens innehåll med fokus på lärobokens roll och användning. LÄS MER