Sökning: "matematikundervisning utan lärobok"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden matematikundervisning utan lärobok.
16. ”En väl utarbetad matematikbok, det ska eleverna ha!” : En studie av gymnasielärares användande av läroböcker i matematikundervisningen
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Aktuell forskning kring den matematikundervisning som bedrivs i dagens gymnasieskola visar på stora brister och ett behov av förändring (Skolinspektionen 2010). Ett problem som påtalas starkt är den läroboksbaserade mekaniska räkning som forskningen visar att undervisningen i matematik i huvudsak består av (Johansson 2006, Kling Sackerud 2009, Lundin 2008). LÄS MER
17. Två lärares upplevelser av matematikundervisning utan lärobok
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur och varför två lärare i årskurs ett på en mindre skola i Halmstad, väljer att arbeta utan lärobok i sin matematikundervisning. Vårt syfte är även att fördjupa oss i lärarnas tankesätt och upplevelser kring denna process. LÄS MER
18. Vilka tankar styr läraren i sin planering av undervisningen i matematik utan eller delvis utan lärobok
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilka tankar som styr pedagogerna i sin planering av matematikundervisningen utan eller delvis utan lärobok. Metoder som vi har använt oss av är i första hand kvalitativa intervjuer av tre pedagoger och för att kunna få en mer komplett bild av pedagogernas tankar kring sin planering har vi även observerat deras undervisning. LÄS MER
19. Lärobokens vara eller inte vara i matematikundervisningen en kvalitativ intervjustudie om lärobokens för- och nackdelar.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med vår uppsats är att undersöka verksamma pedagogers argument när det gäller att använda alternativtinte använda en lärobok i matematikundervisningen, samt de för- och nackdelar för såväl elever som lärare somde ser med respektive arbetssätt. Undersökningen avser skolår 1-6. LÄS MER
20. Matematikundervisningen : Påverkas elevernas intresse för och kunskap i matematik om undervisningen sker med eller utan lärobok?
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Abstrakt Syftet med detta arbete har varit att undersöka om det finns någon skillnad i kunskap och intresse för matematik mellan elever som undervisas med eller utan lärobok. Information har inhämtats genom kvalitativa intervjuer med elever i år 1 och 3 med utförda matematikuppgifter av eleverna och från de nationella proven i matematik för år 5. LÄS MER