Sökning: "C- kön"

Visar resultat 1 - 5 av 229 uppsatser innehållade orden C- kön.

  1. 1. Sömn i relation till vandrande tankar : En kvantitativ kognitionsstudie om spontaneous och deliberate mind wandering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Amanda Fransson; Ingrid Unger Frick; [2024]
    Nyckelord :Mind wandering; spontaneous mind wandering; deliberate mind wandering; sömnstörning; ålder; kön;

    Sammanfattning : Människor tenderar att driva iväg i tankarna en stor del av den vakna tiden oavsett vad de företar sig. Vidare uppvisar befolkningen otillräcklig sömn vilket är avgörande för kognitiva förmågan och individers hälsa. LÄS MER

  2. 2. Går det att mäta ångest hos barn med bara sex frågor? : En psykometrisk utvärdering av Child Anxiety Severity Scale

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Anna Hannus; Sofia von Post; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Standardiserade skattningsinstrument utgör en viktig del i att möta det ökande vårdbehovet relaterat till ångestsyndrom bland barn. Child Anxiety Severity Scale (CASS-C/P) är ett nyutvecklat skattningsinstrument för barn (CASS-C) och föräldrar (CASS-P) som inkluderar symtomfrekvens, svårighetsgrad, och funktionspåverkan av barnets ångest. LÄS MER

  3. 3. Den könade och osynliggjorda funktionsnedsättningen. Strategier och upplevelser hos kvinnor med sent diagnostiserad ADHD.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Karin Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Adhd; kvinna; stämpling; normer; självkänsla; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats inom sociologi, skriven vid Lunds universitet, rör erfarenheter av sen diagnos av ADHD hos vuxna kvinnor. Socialstyrelsen och tidigare forskning påtalar vikten av att upptäcka flickors ADHD tidigt i livet för att motverka negativa konsekvenser som flickor och kvinnor annars har en tendens att råka ut för. LÄS MER

  4. 4. Könsstereotypiska val på grundskolenivå : En studie baserad på intervjuer med elever i årskurs nio angående deras gymnasieval

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Damijana Dacic; Marina Simic; [2022]
    Nyckelord :önsstereotyper; grundskoleelever; gymnasieval; könssegregering; utbildning;

    Sammanfattning : Följande arbete ämnar att problematisera och undersöka könsstereotypiska val på grundskolenivå. Uppsatsens syfte är att undersöka hur det kommer sig att högstadieelever har benägenhet att göra könsbegränsade gymnasieval och till vår hjälp kommer vi utgå ifrån följande frågeställning: Vilka faktorer i relation till kön påverkar elever att välja gymnasieprogram? Denna uppsats baseras på tre teoretiska koncept, den första Careership skriven av Phil Hodkinson och Andrew C. LÄS MER

  5. 5. Nyord eller normbrott : En undersökning om förekomsten av anglicismer i elevtexter i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nils Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Svenska; anglicismer; skolan; normbrott; genus; språk; betyg;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker förekomsten av anglicismer i 56 elevtexter från gymnasiet. Anglicismerna räknas med hjälp av sex av Stålhammars (2010) tolv typer av lånord och jämförs mot Svensk ordbok, Cambridge Dictionary och Korp 9. LÄS MER