Sökning: "mediekonsumtion"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade ordet mediekonsumtion.

  1. 16. Bergmans spelifierade landskap : Interaktioner mellan det digitala och det rumsliga, där användarens intressen, drivkrafter och motiv ingår i spelet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Martina Antonino; [2020]
    Nyckelord :exhibition design; digitalization; gamification; information design; spatial design; utställningsdesign; digitalisering; spelifiering; informationsdesign; rumslig gestaltning; gamification;

    Sammanfattning : This is a thesis in information design focusing on spatial design. This project is a collaboration with visitor center Bergmancenter on Fårö, who has asked for an interactive aspect to their permanent exhibition Fårö – Ingmar Bergman’s Filmic landscape. Bergmancenter is open for the public during the summer season, May to September. LÄS MER

  2. 17. Influencers : morgondagens politiska opinionsbildare?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Julia Runfors; Moa Dahlén; [2020]
    Nyckelord :​influencers; semiotisk analys; politiska uttryck; ”vi de”-konstruktioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : I det digitala samhället konkurrerar traditionella massmedier allt mer med sociala medier om publikens uppmärksamhet. Trenden visar att nästkommande generation väljer sociala medier i första hand och prioriterar bort konventionella nyhetsmedier, trots dess väsentlighet i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  3. 18. Sexigt eller praktiskt : En studie om sexualiserade kläder på hjältinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lara Ibrahim; [2019]
    Nyckelord :Heroines; sexualization; clothing; ideals; character design; games; Hjältinnor; sexualisering; kläder; ideal; karaktärsdesign; spel;

    Sammanfattning : Tidigare forskning fastställer att medias användning av en sexualiserad kvinna påverkar uppfattningen av hennes kompetens. Det här arbetet har därför undersökt huruvida uppfattningen av en spelhjältinna, baserad på Lara-fenomenet av Jansz & Martis (2007), påverkas av sexualiserade kontra icke-sexualiserade gestaltningar av hennes kläder. LÄS MER

  4. 19. ”Det är ett omklädningsrum, Felicia. Det är för fan det enda de snackar om” : En genusstudie av hur femininitet respektive maskulinitet gestaltas i tv-serien Eagles och dess värdegrundsdidaktiska potential för svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Marlene Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Eagles; gender roles; femininity; body activism; dichotomies; toxic masculinity; locker room talk; didactics; common values; Eagles; könsroller; femininitet; kroppsaktivism; dikotomier; toxisk maskulinitet; omklädningsrumsjargong; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : As the media consumption among adolescents is increasing, it is crucial to study the depiction of gender norms on screen since they are strongly affecting the identity development of the young viewer. Therefore, this essay studies the depiction of femininity and masculinity in SVT’s 2019 web-based TV series Eagles from a gender perspective and discusses its didactic potential for working with common values in the subject of Swedish for upper secondary school. LÄS MER

  5. 20. Trump, polarisering och mediekonsumtion : En kvantitativ studie av amerikanska mediers påverkan på den politiska polariseringen i samband med presidentvalen 2012 och 2016.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Anders Ranstad; [2018]
    Nyckelord :Trump; polarisering; mediekonsumtion; USA; presidentval; 2012; 2016;

    Sammanfattning : This study examines the role of traditional media-outlets when Donald Trump was elected the 45th president of the United States in 2016. The study is a quantitative study, comparing the 2012 and 2016 presidential elections, where the correlation between voter’s media consumption and their perceived polarization are examined. LÄS MER