Sökning: "mediekonsumtion"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade ordet mediekonsumtion.

  1. 21. Maskulinitet och självkänsla : En kvantitativ studie om mediers påverkan på unga män

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Jessica Hult Belfrage; Emilia Olsson; [2018]
    Nyckelord :maskulinitetsideologi; media; självkänsla; rollteori; internalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa studie var att undersöka kausala samband mellan internalisering av maskulinitetsideologi, självkänsla och konsumtion av medier. Studiens teoretiska fokus var rollteori, som har använts för att diskutera resultatets innebörd. Undersökningen utfördes i form av en enkät i pappersform med forskarna närvarande. LÄS MER

  2. 22. Bästa nyhetskällan : en studie om att motivera nyhetsval

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Dellborg; Alfred Ahlberg; [2018]
    Nyckelord :Uses and gratifications; public service; nyhetskällor: nyhetsideal; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bästa nyhetskällan - en studie om att motivera nyhetsval är en uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. Vi, Emma Dellborg och Alfred Ahlberg, har valt att studera hur unga vuxna motiverar sina val av nyhetskanaler. LÄS MER

  3. 23. Environmental Implications of Media Consumption embedded in Digital Ecosystems : A bottom-up systems approach to the perennial case of paperless reading in Germany

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Joachim Felix Aigner; [2018]
    Nyckelord :Digitalization; Sustainable Development; Environmental Hot-spots; Bottom-up Analysis; Life Cycle Assessment LCA ; Environmental Impacts; Carbon Footprint; Global Warming Potential; Media Consumption; Digital Ecosystem; Paperless Publishing and Reading; E-Book; E-Magazine; E-Paper; Germany;

    Sammanfattning : Digitalization has been reshaping the media landscape in recent years, often conveying an implicit promise of becoming less dependent on physical resources. At the same time, the current understanding of digital reading goes beyond dedicated e-readers or definable digital media products such as magazines or newspapers. LÄS MER

  4. 24. Upp till kamp på Facebook! : En komparativ studie om nedläggningen av Sollefteå BB i lokala medier och på Facebook

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Felicia Nordlund; Stina Kramsjö; [2017]
    Nyckelord :Facebook; Tidningen Ångermanland; Nordsverige; Sollefteå BB; journalistik; medborgarjournalistik; sociala medier;

    Sammanfattning : Abstract Forskning har visat att traditionella lokala medier fortsatt är viktiga informationskanaler för svenskarna. Samtidigt använder 41 procent av befolkningen sig av Facebook minst tre dagar i veckan som ett sätt att hålla sig uppdaterade på sitt lokala samhälle. LÄS MER

  5. 25. Att skapa sensation med en ny generation : En kartläggning hur mediebolag kan anpassa sin marknadskommunikation gentemot generation Z

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Marcus Andersson; Hanna Lindgren; Oscar Wenning; [2017]
    Nyckelord :Generation Z; mediebolag; marknadskommunikation; sociala medier;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Att skapa sensation med en ny generation Författare: Marcus Andersson, Hanna Lindgren, Oscar Wenning Handledare: Universitetsadjunkt Åsa Lindström Examinator: Professor Bertil Hultén Fakultet: Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Kurs: Examensarbete 30hp, Civilekonomprogrammet inriktning marknadsföring, Linnéuniversitetet Kalmar VT17   Forskningsfråga: Hur behöver mediebolag anpassa sin marknadskommunikation för att nå ut till generation Z? Syfte: Med utgångspunkt i generation Z:s mediekonsumtion idag ämnar studien att ligga till grund för mediebolagens utvecklande av deras marknadskommunikation för att nå ut till och attrahera generation Z. Därmed syftar studien till att kartlägga i vilka kanaler generation Z rör sig i och under vilka tider på dygnet som de är mest aktiva. LÄS MER