Sökning: "mediekonsumtion"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade ordet mediekonsumtion.

  1. 11. Framtidens mediegeneration : En kvantitativ studie om gymnasieelevers nyhetskonsumtion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hampus Götesson; Erik Björk; [2021]
    Nyckelord :Nyheter; Nyhetskonsumtion; nyhetsvanor; mediekonsumtion; medielandskap; gymnasieelever; Bourdieu; habitus; kapital;

    Sammanfattning : Medielandskapet och mediepubliken har de senaste årtionden blivit alltmer fragmenterat på grund av ett ökat utbud av mediekanaler. Medieforskare vittnar om att gymnasieelevers varierande nyhetskonsumtion även beror på klassrelaterade skillnader. LÄS MER

  2. 12. Framing the Syrian Civil War : Stories of individuals from the Syrian diaspora on their view on the civil war

    Kandidat-uppsats, Jönköping University

    Författare :David Karlsson; Liiban Guyo; [2021]
    Nyckelord :Framing; framing analysis; Syria; Syrian Civil War; Syrian diaspora; Gestaltning; gestaltningsanalys; Syrien; Syriska inbördeskriget; syrisk diaspora;

    Sammanfattning : The Syrian Civil War has displaced millions of Syria’s inhabitants both around the region and throughout the world. These individuals carry different experiences, views, and perceptions regarding what they have left and their views on the conflict. LÄS MER

  3. 13. Den nya generationen TV-konsumenter : En undersökning om hur svenska producenter avbarnprogram ser på övergången från linjär-TV tillströmningstjänster

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alva Alriksson Lind; [2021]
    Nyckelord :plattformsskifte; digitalisering; barn-TV; TV-bransch; svt; mediekonsumtion;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få kunskap om hur producenter av barn-TV harbemött barnpublikens förflyttning från linjär-TV till strömningstjänster på internet,och hur denna utveckling har påverkat deras förståelse av publiken och sättet attgöra program. Undersökningen bygger på intervjuer med fem personer som jobbarmed produktion av barn-TV samt filmpedagogik och filmundervisning för barn,och visar att TV-branschen tagit tydligt intryck av barns nya digitala tittarmönsterpå flera sätt. LÄS MER

  4. 14. Strategier för konkurrenskraft i ett digitalt ekosystem : En jämförelse mellan teori, praktik och konsumentupplevelse av maximerat kundintresse

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Micke Westman; Robin Dimitrievski; Jimmy Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Maximerat kundintresse; ux; algoritmer; digital mediekonsumtion; hjärnans belöningssystem;

    Sammanfattning : In today's society we have come to depend on digital media to carry out several daily tasks in order to achieve a fluent lifestyle. But with all of these handy features at our reach, entertainment has emerged permanently accessible for most individuals and as a result people in general spend more time in front of digital screens. LÄS MER

  5. 15. Mediekonsumtionens betydelse för främlingsfientliga attityder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofia Mellin; [2021]
    Nyckelord :främlingsfientlighet; mediekonsumtion; internet; tv-tittande;

    Sammanfattning : I denna uppsats kommer betydelsen av mediekonsumtionen för främlingsfientliga åsikter att undersökas. Datamaterialet i uppsatsen har hämtats från European Social Survey (2008) och analyseras via multipel regressionsanalys. LÄS MER