Sökning: "medierade budskap"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden medierade budskap.

  1. 1. När emotionerna tar över : en kvantitativ studie om positiva och negativa emotioners påverkan på attityd och intentioner i en välgörenhetskontext

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Jenny Hedman; Fanny Wassén; [2019]
    Nyckelord :Välgörenhet; Emotionsladdade budskap; Emotioner; Attityder; Intentioner;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker emotionsladdade budskap i annonser för ett välgörande ändamål, vilka väcker positiva emotioner respektive negativa emotioner. Närmare bestämt studeras huruvida dessa emotioner har en direkt påverkan på olika intentioner, och/eller om de medieras av attityden till behovet av hjälp. LÄS MER

  2. 2. Våldsbejakande islamistisk extremism – ett minfält inom skolans religionsundervisning? : En intervjustudie om lärares och elevers tankar i mötet med våldsbejakande islamistiskt våld på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Johan Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Skola; sociala medier; våld; religion; kultur; extremism; islamofobi;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utifrån individuella intervjuer med fem elever vilka gick sitt tredje år på gymnasiet, och sex gymnasielärare vilka undervi-sade i ämnet religionskunskap undersökt fyra frågeställningar. Min första frågeställning rörde hur elever och lärare förhöll sig till, och reagerade på den våldsbejakande islamistiska propaganda terrorgrupper Daesh sprider på sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Opinionsledare i digitaliseringens tidevarv : En kvalitativ studie om unga mäns attityd till digital influencers i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Agné; [2016]
    Nyckelord :Digital influencers; tvåstegshypotesen; reklam; dold reklam; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka ett antal unga mäns attityder och förhållningssätt gentemot digital influencers och reklam som förmedlas via dessa i sociala medier. Detta har studerats genom tre frågeställningar; Hur bemöter de unga männen marknadsföringsmetoden DI i allmänhet? Hur förhåller sig de unga männen till DI genom den egna praktiken (innehåll de själva konsumerar)? Hur ser det upplevda inflytandet av DI ut, gällande deras egna opinioner och handlingar? De teoretiska ramverk som utgör den huvudsakliga grunden för denna studie är Katz och Lazarsfeldt (1955) tvåstegshypotes och dess vidareutveckling av Bennet och Mannheim’s (2006) one-step flow of communication, Uzunoglu & Misci Kip ’s (2014) multi-step flow of communication samt Stuart Halls (2009) teori Encoding/decoding, som handlar om hur publik tolkar medierade budskap. LÄS MER

  4. 4. Medierna, individen och svenska skolans värde-grund : En litteraturstudie om film och TVs påverkan på individens värdekonstruktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Johan Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Medier; medierade budskap; värdeformering; skolans värdegrund; demokrati; humanism; internalisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur medier och medierade budskap kan påverka individens konstruktion av de egna värdena, och hur detta kunde ställas i förhål-lande till skolans värdegrund. Detta gjordes utifrån tidigare fallstudier och forskning vilken behandlade områdena tv samt spel- och fiktionsfilm. LÄS MER

  5. 5. Infowar 2.0

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gustav Béen; [2010]
    Nyckelord :agenda-setting; gatekeeping; medieberedskap; informationsoperationer; medborgarjournalistik; användargenererat innehåll; medier; opinionsbildning; Social Sciences;

    Sammanfattning : I takt med att medierna blir alltmer styrande för vår omvärldsorientering liksom för opinionsbildning och beslutsfattande på olika samhällsnivåer, skapar förändringar inom medieteknik och mediestrukturerna förutsättningar för att påverka, manipulera eller skapa informationsinnehåll i syfte att styra opinion, känslor, beteenden och beslutsfattande. Denna studie fokuserar på användarskapade nyhetsmediers sårbarhet för de aktiviteter som överordnat benämns informationsoperationer (IO) med den öergripande frågeställningen. LÄS MER