Sökning: "metakommunikation i leken"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden metakommunikation i leken.

  1. 1. Fri lek i förskolan : En kvalitativ studie om ett lekresponsivt perspektiv påförskollärares samspel med barn under fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; lek; lekresponsiv undervisning; som om; som är; samspel; förskola; intersubjektivitet; som om som är; alteritet och metakommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse för förskollärares interaktioner med barn i den fria leken genom begrepp inom en lekresponsiv undervisning. Forskning visar på att förskollärares interaktioner med barn under den fria leken leder till en ökning av barns självsäkerhet och självständighet. LÄS MER

  2. 2. Hur barns reflektion, aktörskap och språkande i lek kan främjas : En kvalitativ studie om förskollärarres strategier.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecca Mårtensson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; lek; språk; språkande; aktörskap; reflektion; utvecklingspedagogik; metakommunikation; variation; erfara; barns erfarenheter;

    Sammanfattning : Leken betonas som en viktig del för barns kommunikation, samspel och utveckling. Dock visar forskning en problematik kring lek och lärande då förskollärares rädsla för att ta över barns lek framträder och förskollärare istället väljer att stå utanför lek. LÄS MER

  3. 3. Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Ohlson; Adina Pettersson; [2023]
    Nyckelord :children’s positions; educator’s positions; free play; interaction; pedagogical participation; play-responsive learning; preschool; barns positioner; fri lek; förskola; lekresponsiv undervisning; pedagogiskt deltagande; pedagogers positioner; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. LÄS MER

  4. 4. Barn har mycket mer fantasi än vad vuxna har. Fantasi är bra när man leker. : En kvalitativ studie om barns uppfattningar av vuxnas deltagande i fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Wallgren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; fri lek; barnperspektiv; barns perspektiv; metakommunikation i leken; leksignal; lekram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om vilka uppfattningar förskolebarn har av vuxnas deltagande i fria leken. Studiens forskningsfrågor är: Vilka uppfattningar har förskolebarn om vuxnas deltagande i fria leken? Samt vad kan vuxna bidra med i fria leken enligt barn? Studiens metodologiska utgångspunkt är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Rädda lilla H eller hjälpa båda två? : En vetenskaplig essä om att hjälpa barn i lek och försöka vara en fritidshemslärare som räcker till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elisabet Wallin; [2019]
    Nyckelord :meta communication; practical knowledge; schoolyard teacher; wandering child; play frame; play signal; metakommunikation; praktisk kunskap; skolgårdslärare; vandrande barn; lekram; leksignal;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how I as a leisure-time teacher can help children who have difficulty playing and how it is possible to do enough as a teacher in a large group of children. As a starting point, I have used events from my professional life which I have shaped in the form of a scientific essay. LÄS MER