Sökning: "metod kvalitativ turism"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden metod kvalitativ turism.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Organisatoriskt lärande inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar : en kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Hampus Stedt; [2023]
    Nyckelord :Project management; Organisational learning; Tourism; Learning from projects.; Projektledning; Organisatoriskt lärande; Turism; Lärande av projekt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka organisatoriskt lärande i samband med turismutvecklingsprojekt. För att besvara syftet har en frågeställning upprättats med frågorna 1. Hur definierar projektledare inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar organisatoriskt lärande? Och 2. LÄS MER

  3. 3. Från Camping till Glamping : En turismvetenskaplig studie kring implementering av glamping som verksamhetsutvecklingsstrategi för campingverksamheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :camping; glamping; business development; sustainable tourism; environmental sustainability; camping; glamping; verksamhetsutveckling; hållbar turism; miljömässig hållbarhet;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga studie har haft fokus på att se huruvida fenomenet glamping kan implementeras som utvecklingsstrategi inom campingplatser i Västra Götaland och Värmland. Även miljömässig hållbarhet utifrån de deltagande verksamheterna har studerats för att möjliggöra för att se likheter och skillnader mellan verksamheter inom glamping, camping med glamping och för renodlade campingverksamheter. LÄS MER

  4. 4. Överturism - Existerar det på Gotland? - En kvalitativ studie baserad på aktörers och lokalbefolkningens attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alicia Typpö; Henrik Petersson; [2023]
    Nyckelord :Överturism; bärförmåga; säsongsvariation; platskänsla; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problemdiskussion: Turism är en växande sektor som idag är viktig för flera destinationer. Kombinerat med att den tekniska och digitala utvecklingen, som skapat lättillgängliga och billigare resor vilket har resulterat i en högre efterfrågan, bidrar detta till ett intressant balansproblem där överturism har blivit allt mer diskuterat. LÄS MER

  5. 5. Djurgården : En studie om social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Tone Berglund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper describes socially sustainable tourism development and investigates how it applies to the tourist destination Djurgården. The author wanted to investigate how the definition of social sustainability has developed over time and how attractions located on Djurgården define and work to improve it. LÄS MER