Sökning: "miljö budskap"

Visar resultat 11 - 15 av 103 uppsatser innehållade orden miljö budskap.

  1. 11. Feminism sponsrad av stereotyper : En semiotisk analys av Estrids sponsrade annonser på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Fyhr Andersson; Emmy Grüneberger; [2022]
    Nyckelord :Feminism; femvertising; Instagram; nyliberal feminism; reklam; semiotisk analys; stereotyper;

    Sammanfattning : Femvertising är en form av reklam som ifrågasätter traditionella kvinnliga könsstereotyper. Fenomenet hyllas för att skapa positiva varumärkesattityder, men kritiseras för att budskapen i femvertising förenar och samtidigt förnekar feministisk ideologi vilket neutraliserar den politiska kraften i budskapet. LÄS MER

  2. 12. Ett hållbart budskap -Livsmedelsverkets kommunikation via Instagram om kostens betydelse för klimat och miljö

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Britt-Marie Ek; Lisa Jonsson; Malin Ljunggren; [2021-08-30]
    Nyckelord :Beteendeförändring; hållbar matkonsumtion; klimat; kommunikation; kost; Livsmedelsverket; matsvinn; miljö; Stages of Change Model;

    Sammanfattning : Matkonsumtionen har stor påverkan på miljö och klimat. Kunskapsökning och beteendeförändringar behövs för att konsumtionen ska bli hållbar. Livsmedelsverket är den myndighet som har i uppgift att ge råd och sprida vetenskapligt förankrad kunskap om hållbara matvanor till konsument. LÄS MER

  3. 13. Järna Folkets Hus + "Platsen där allt har ben"

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Thanh Tran; [2021]
    Nyckelord :Folkets Hus; Odling; Våtmark;

    Sammanfattning : Projektet presenterar ett förslag till en ny typologi av Folket Hus, som är en kombination av växthus, odlingslotter och ett hus rum för folket. Baserad på uppkomsten och dess betydelse historiskt har Folket Hus varit riktad först och främst till vuxna. LÄS MER

  4. 14. A COMPARATIVE STUDY ON HOW THE WORLD WILDLIFE FUND ADAPTED ITS 2014 ENVIRONMENTAL COMMUNICATION CAMPAIGN EARTH HOUR IN SWEDEN AND TURKEY

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Melisa Bergström; [2021]
    Nyckelord :Climate change; Earth Hour; Environment Communication; Narrative Framing; Symbolic Action; Environmental Advocacy Campaigns; Klimatförändringar; Earth Hour; Miljö Kommunikationskampanj;

    Sammanfattning : Klimatförändringar är ett allvarligt problem som hotar vår planet och alla dess invånare.Världsnaturfonden (World Wildlife Fund) arbetar för att minimera och förhindra de skrämmandekonsekvenser som vi oundvikligen kommer att möta om vi fortsätter att leva och konsumera som vi gör. LÄS MER

  5. 15. Lilla Trädalen : En studie om materialval och märkningar på leksaker som konsumeras i Sverige utifrån aspekter som hållbarhet och miljö.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Jennie Claesson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar konsumtion; Märkningar av leksaker; Maslows behovstrappa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur et designperspektiv undersöka skillnader och likheter av material och märkningar på leksaker som säljs i Sverige utifrån aspekter som hållbarhet och miljö. Den första frågeställningen: ” Hur kommuniceras märkningar visuellt på ett urval förpackningar för plast och träleksaker?”. LÄS MER